Review: Star Wars: Darth Vader

Genre:                      Scifi
Uitgever:                  Marvel
ISBN:                        978-1-302-91360-1
Uitvoering:              Hardcover
Aantal pagina’s:      280
Uitgave:                    Oktober 2018

Van de week was het eindelijk zover! Mijn bestelling bij de Read Shop in Uithoorn was eindelijk binnen en wat was het? Nou, deze prachtige hardcover editie van Star Wars: Darth Vader, een omnibus van de eerste 12 issues van de comic. Ik had zo veel goede dingen gehoord hierover, dat ik maar eens besloot zelf te kijken of de Star Wars comics nou ook echt zo goed zijn.

star-wars-darth-vader-dark-lord-of-the-sith-01-

Het verhaal begint kort nadat Anakin Skywalker Darth Vader is geworden en hij door Emperor Palpatine “gered” is en zijn cybernetische pak heeft gekregen. Na een pijnlijke eerste les van zijn meester krijgt hij de opdracht om een lightsaber te bemachtigen, want een echte Sith Lord krijgt geen wapen, die moet er eentje van iemand afnemen. Aangezien er nog steeds Jedi zijn die Order 66 hebben overleefd is het dus de schone taak aan Vader om een Jedi op te sporen en diens lightsaber te bemachtigen. Daarna moet hij het kyber kristal wat erin zit blootstellen aan zijn haat, pijn en woede, zodat de kleur van de lightsaber bloedrood zal worden!

This is Lord Vader

Wat was dit een geweldige ervaring zeg! Ik had zoals eerder gezegd nog niet eerder een comic gelezen van Star Wars en deze was meteen raak. Darth Vader is een iconisch figuur en vooral het innerlijke conflict en het lijden is in deze comic erg goed in beeld gebracht. Vader zit vol met woede en haat en heeft zoals velen weten een hekel aan incompetentie. Er worden dan ook diverse figuren met de Force gewurgd, zoals we kennen uit de films.

20200514_125902
Onder de dust jacket zit deze prachtige cover verscholen 🙂

Het artwork in dit boek is prachtig getekend en veel pagina’s zijn ook gevuld met alleen maar actie en weinig dialoog. Hierdoor kun je mooie plaatjes kijken en genieten van alle details. Het verhaal zelf mist misschien hier en daar wat diepgang, maar dat is meestal niet waarom je een comic leest. Dat maakt het verhaal absoluut niet slecht, want er zit wel echt een hele duidelijke opbouw in. Toch is het nu nog weer wachten op de volgende omnibus, want de serie gaat nog verder. Ik zal ongeduldig wachten en waarschijnlijk in de tussentijd mezelf wagen aan andere comics van Star Wars, want ik heb de smaak wel te pakken 😉

20200514_125813

Voor echte fans en dan vooral de fans van de oude films en de prequels kan ik deze comic van harte aanbevelen. Het geeft je echt een goed beeld van wat er nu precies met Vader gebeurde vlak na zijn transformatie en dat is volgens mij verder nergens echt beschreven of in beeld gebracht!

Artwork: 🌟🌟🌟🌟🌟
Verhaal: 🌟🌟🌟🌟½