Review: De Weg — Michael Puett en Christine Gross-Loh

ISBN:                     978 90 259 0415 9
Uitvoering:          Paperback
Aantal pagina’s:  237
Uitgave:               November 2018

“De oude Chinese filosofen kunnen inspireren tot veranderingen in ons leven,
door anders over zaken na te denken en ons gedrag anders te gaan gebruiken.”

Dit boek is geschreven door Harvards populairste hoogleraar Michael Puett en journaliste/auteur Christine Gross-Loh. Zij laten in dit boek zien hoe de oude Chinese filosofen ( Confucius, Mencius, Lao Zi, Zhuang Zi en Xun Zi ) iedereen kunnen inspireren tot positieve veranderingen in ons leven. Het leert ons onze manier van denken en ons gedrag op een andere manier te gebruiken. Ze leggen uit hoe de mens van nu op een praktische en meer toegankelijke manier een goede levenswijze kan ontwikkelen. Opvoeding, carrière, relaties en zelfs politiek komen in dit boek ter sprake. Het gaat hier over de alledaagse problemen die we tegenkomen in ons leven, op ‘De Weg’ die we gaan. De weg biedt een geheel nieuwe kijk op het leven en hoe we hierin staan. Mede door de waarde die deze filosofen hechten aan kleine gebaren, rituelen en goede gewoontes, bieden zij een volledig ander wereldbeeld dan de Westerse filosofen, of Boeddhistische leraren. Dit boek daagt iedereen uit om onze overtuigingen en denkbeelden te herzien. Aan de hand van allerlei voorbeelden uit het dagelijkse leven leggen Puett en Gross-Loh de denkbeelden van de oude filosofie uit. Mencius geloofde bijvoorbeeld dat elk mens geboren wordt met een natuurlijk vermogen het goede te doen. Hij schreef:

“De goedheid van de menselijke natuur is als de neiging van water om naar beneden te stromen. Zoals er geen water is dat niet naar beneden stroomt, zijn er ook geen mensen die geen goedheid bezitten.”-blz.88-

De titel van dit boek is ontleend aan een concept dat door Chinese filosofen vaak de Dao, De Weg, werd genoemd. De weg is geen harmonieus ideaal dat we moeizaam volgen, maar eerder het pad dat we voortdurend effenen door middel van onze keuzes, daden en betrekkingen. Op elk moment van ons leven scheppen we ‘De Weg’ opnieuw.

“Confucius biedt een heel ander kijk op transformatie. waarbij het niet gaat om grote, spectaculaire gebeurtenissen, maar om kleine, herhaalde momenten. Net als wanneer we ‘ik hou van je’ zeggen, vormen die alsof-momenten de hele dag door ogenblikken van verbondenheid die zich in de loop der tijd langzaam maar op ingrijpende wijze zullen bestendigen.” -blz.61-

Dit boek is absoluut niet belerend bedoeld. Het zegt ons niet wat we moeten doen. Het laat ons kijken naar onze gedragingen en welke reacties we ons eigen hebben gemaakt. Wat daaruit voortkomt is dat we onze kijk daarop veranderen. Het geeft je een heel andere kijk op je manier van denken en handelen naar anderen en jezelf. Ook toegepast op de verschillende situaties die we in ons leven tegenkomen. Het kwam op mij ook niet over als een typisch zelfhulpboek, zoals bijv, dr Phil schrijft en dat vond ik persoonlijk erg fijn. Het boek reikt je handvatten aan om je leven anders te bekijken, dingen anders te zien en te benaderen in je leven in allerlei situaties. Het is geen moeten, geen dwang niks van dat al. Het leest ook erg fijn weg, ik ging er echt vlot doorheen en het is makkelijk te begrijpen. Ook zet het je tijdens het lezen al gelijk aan het denken. Erg goed gedaan! De kern van dit boek is een beter mens worden in relatie tot jezelf, anderen en de omgeving. Om je geest en hart één te laten worden. Persoonlijk vind ik dit boek erg goed geschreven en heeft het op bepaalde punten ook echt mijn ogen geopend, want ja, je kan bepaalde situaties ook heel anders bekijken in plaats van gelijk instinctief te reageren. Het heeft mij in ieder geval veel stof tot nadenken gegeven. Dit zal denk ik ook echt bij anderen het geval zijn. Zeker een aanrader, zelfs voor mensen die normaal niet filosofisch zijn aangelegd of niet de interesse ervoor hebben. Ook zij zullen dit boek best wel eens kunnen waarderen. Ik zeg: doe een poging, het is het zeker waard.

“Zwakheid overwint kracht.
Zachtheid overwint hardheid.”
-blz.124-

Cover: 🌟🌟1/2
Originaliteit: 🌟🌟🌟1/2

Overall: 🌟🌟🌟 1/2

One Comment on “Review: De Weg — Michael Puett en Christine Gross-Loh

1. Bren, “THE ROAD” or the way or path, by MICHAEL PUETT AND CHRISTINE GROSS-LOH, . is a real change-up from your reading of fiction to a book on philosophy/self-help!!! The book & your review cover so much here. My take of this worthwhile book is how the ancient Chinese philosophers inspire us to make positive changes in our lives. –To “use our way of thinking and our behavior in a different way,” you said, “how people today can develop a good way of life in a practical and more accessible way.” –Education, career, relationships, politics are discussed. So it sounds like a new way to look at the problems we face in our lives & not act instinctively!!! At least the authors explain how; “The book provides you with tools to view your life differently, to see things differently and to approach them in your life in all kinds of situations.” Now your review has me wanting to know what are these tools & how I will think differently!!!!! –Good job, Bren!