Review: Speel met Vuur — Tess Gerritsen

Uitgever:                  The House of Books imprint van Overamstel Uitgevers
ISBN:                         978 90 443 4911 5
Uitvoering:               Paperback
Aantal pagina’s:       223
Uitgave:                     December, 2015

9200000046910477

Het boek Speel met vuur wordt geschreven vanuit twee personages. Zo leren we als eerste Julia Andsdell kennen, zij is tweede violiste in een klein orkest. Voor een optreden is ze in Italië. Op haar laatste dag in Rome stuit ze daar op een antiekwinkeltje waar ze dan ook naar binnen gaat. Hier vindt ze een wel erg bijzondere vondst, een heel oud muziekstuk genaamd de “Incendio wals” dat haar gelijk in de greep houdt. Vanaf het moment dat Julia weer thuis komt bij haar gezin in Amerika en de wals speelt, verandert haar leven volledig. De muziek lijkt wel behekst te zijn en heeft een angstaanjagend effect op haar driejarige dochtertje Lily. Julia is dan ook vastbesloten om achter de oorsprong van de wals te komen en wijkt voor niets of niemand, zelfs als hiermee haar huwelijk op het spel komt te staan. Maar wie kan ze in vredesnaam nog vertrouwen?

Na Julia maken we kennis met Lorenzo Todesco, een begaafd violist uit Venetië. Het verhaal van Lorenzo speelt zich af in de tijd van de Tweede Wereldoorlog, een verhaal over een onmogelijke liefde, muziek en de verschrikkingen van de oorlog. Lorenzo is joods en hij en zijn familie worden opgepakt. Lorenzo komt samen met zijn viool terecht in het concentratiekamp San Sabba in Tiëst. Maar wat hebben deze twee verhaallijnen met elkaar te maken? Dat wordt al vrij snel duidelijk,  Julia is vastbesloten om het geheim van het muziekstuk te ontrafelen en reist voor haar zoektocht af naar Venetië. Daar raakt ze verstrikt in een verschrikkelijk web van een oppermachtige familie, die heel ver zal gaan om Julia tegen te werken om haar zoektocht te kunnen voltooien, heel ver…
Dit boek brengt je van het heden naar het verleden en er is veel wisseling tussen de personages, dit moet je natuurlijk wel liggen. Niets is wat het lijkt als je start met lezen. Het is ongelooflijk spannend van begin tot eind. Hoe verder je in het verhaal komt hoe meer je erin wordt meegezogen. Hoe zit dit? Wat is er aan de hand met dit merkwaardige mysterieuze muziekstuk? Waarom wordt er zo geheimzinnig over gedaan? Het web waar ze in terecht komt, waarom? Lukt het Julia om achter de herkomst te komen en welke offers zal ze ervoor moeten geven?

20200415_144538

Het boek zal je verbaasd doen staan, want wat een wending! Na het lezen moest ik echt even bijkomen, alles goed tot me laten doordringen. Wat een hoop stof tot nadenken en wat ontzettend goed geschreven. Ook is duidelijk dat Tess zich heeft verdiept in het onderwerp, wat ik persoonlijk erg waardeer. Een echte pageturner, ik kon het boek gewoon niet wegleggen, de spanning werd zo goed opgebouwd dat ik simpelweg wel moest weten hoe het afliep. Dit is geen typische Tess Gerritsen thriller zoals ik en vele anderen van haar gewend zijn. Tess staat vooral bekend om haar Rizolli & Isles thriller reeks, waarin Jane Rizolli de rechercheur en haar team samen met de patholoog-anatoom Maura Isles, de gruwelijkste moorden moeten oplossen die door seriemoordenaars worden gepleegd. Dat is in dit boek absoluut niet het geval, het staat volledig op zichzelf. In Speel met vuur bouwt Tess voort op haar korte thriller Incendio, die ze speciaal schreef voor de maand van het spannende boek van 2014 in Nederland en België. Maar een ieder die dit boek leest zal er geen spijt van krijgen. Het zal je nog lange tijd bij blijven. Persoonlijk vind ik dit een van haar beste boeken tot nu toe!
Voor de thriller liefhebbers en Tess Gerritsen fans is dit boek een absolute aanrader. Een must have die absoluut niet in je boekenkast mag ontbreken.