Review: Gebroken Adem – Latoya Morris

Aantal pagina’s:       237
Uitgave:                     28 februari 2020

Screenshot_20200405-160800_Facebook

“De zee roept
De zee ademt
De zee is van mij, ik ben van de zee”

Patrick en zijn zusje Judith gaan samen met hun ouders op vakantie in Ierland, Baltimore om precies te zijn. Hun tante Amber woont daar en runt er een geliefd hotel, waar ze dan ook met het hele gezin verblijven. Patrick heeft er, ondanks dat Baltimore een ongelooflijk mooie omgeving is en prachtige plek om op vakantie te zijn, totaal geen zin in en is dan ook niet de vrolijkste. Maar al zijn tegenzin trekt weg zodra hij tijdens het invallen bij de receptie balie van het hotel, oog in oog komt te staan met een wel heel erg mooie vrouw, genaamd Morgayne. Patrick is totaal verbluft en kan haar dan ook gelijk niet meer uit zijn gedachten zetten. Ze is zo anders dan alle andere meiden die hij ooit heeft ontmoet, hij wil niets liever dan met haar in contact komen, maar ze lijkt toch echt te hoog gegrepen te zijn voor hem. Als hij met zijn zusje in een lokale pub wat gaat drinken, krijgen ze ook nog eens een wel heel vreemd verhaal te horen over de Muiroighe. De man die het hun vertelt lijkt zijn verhaal volledig te geloven, maar Patrick en Judith geloven er maar weinig van. Ierland is natuurlijk al het land van de sagen, mythen en legendes, maar om er nou van uit te gaan dat ze dan ook gelijk waar zijn, dat is toch wel heel ver gezocht. Toch?…

“Ze zullen niet snel meer bij mensen in de buurt komen, maar als je er ooit eentje tegenkomt, jongelui, maak dan dat je wegkomt als je leven je lief is. Hoe lieftallig ze er misschien ook uit mogen zien, het zijn gedreven moordenaars.” -blz.46-

Tijdens hun vakantie begint het weer in Ierland er steeds heftiger aan toe te gaan en wel zo ernstig dat er walvissen en dolfijnen aanspoelen op de stranden. De storm lijkt steeds meer en meer toe te nemen en er is met geen mogelijkheid te voorspellen hoe dit gaat aflopen. Steeds meer delen van het land krijgen te kampen met grote overstromingen, de tijd lijkt te dringen voor de inwoners van Baltimore. En ineens is daar Morgayne, vanuit het niets lijkt ze dan toch Patrick op te merken en al snel heeft ze hem met haar charmes te overwonnen. Hij kan aan niets anders meer denken dan aan haar. Maar zelfs Patrick moet toegeven dat Morgayne heel niet zo gewoon is als dat ze denkt te doen overkomen. Hij komt er al snel achter dat ze iets met het verschrikkelijke te maken heeft, maar hoe en wat? En waarom is haar interesse in hem ineens zo intens, terwijl ze hem hiervoor amper leek op te merken?

“Maar de sensatie die nu door hem heen joeg – en duidelijk ook door zijn vader en wellicht ook Judith – was er een van pure, onverklaarbare angst. Het was het onheilspellende gevoel van iets wat nadert en niet kan worden tegengehouden: de verwoestende kracht van de natuur zelve.” -blz.73-

Gebroken adem is het eerste boek dat ik lees van Latoya Morris. Ik was al een tijd erg benieuwd naar haar schrijven en was dan ook erg blij dat ik mee kon doen aan de blogtour. De cover sprak me al gelijk aan en als het dan ook nog eens over legenden, sagen en mythes gaat, dan heb je mijn interesse al snel gewekt. Maar heeft dit boek mij dan ook weten te boeien? hmmmm….. wat zal ik daar eens van zeggen?!

“Het kan ook in menselijke relaties zitten. Verliefdheid is een sprankje magie. Zelfs de pure goedheid van een enkel mens is magie. Zo zijn er vele vormen.” -blz.147-

Ja dat heeft het, Gebroken adem is absoluut een vermakelijk en leuk boek om te lezen. Met een gezonde dosis spanning erin dat er samen met Latoya haar vloeiende schrijfstijl voor zorgt dat je het boek maar niet aan de kant wil leggen. Al vrij snel zat ik helemaal in het verhaal. Wat ik erg mooi vond aan dit verhaal is dat samen met de pracht van de Ierse mythologie er ook aandacht word besteed aan de problematiek met de natuurrampen die we hier op aarde meemaken. Dit is erg mooi in elkaar verweven in dit boek. Ik heb zeker genoten van het lezen van dit verhaal en ben dan ook heel erg benieuwd naar Latoya haar eerder verschenen boeken en de boeken die we in de toekomst nog van haar zullen meemaken.