Review: Asverze – Erik Le Romancier

Uitvoering:               Paperback
Aantal pagina’s:      396
Serie:                        De Hypernachtserie #1
Uitgave:                   November 2019

Hartelijke dank aan Erik Le Romancier voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Asverze kaft

In dit verhaal leren we Asverze kennen, een tienermeisje dat opgroeit in het geïsoleerde stadje Maanwelle. Ze is niet zoals de andere meisjes in hun dorp en dat is dan ook gelijk het probleem. In Maanwelle hebben vrouwen niets te vertellen, maar dan ook echt helemaal niets. De mannen heersen en daarmee is de kous wel af.

“Het was eveneens een feit dat ze als vrouw haar hele leven ondergeschikt was aan een man. Eerst aan haar vader, dan aan haar echtgenoot en met een beetje pech na het overlijden van haar echtgenoot aan haar oudste zoon of haar broer.”

Asverze is het daar totaal niet mee eens en vindt dit echt niet kunnen, ze wil haar eigen keuzes maken en zelf bepalen of ze wel of niet trouwt en met wie, wat ze met haar leven aan wil. Toch zal ze uiterst voorzichtig moeten zijn met haar mening, wat voor Asverze niet makkelijk is. Als men erachter komt is ze nog niet jarig. En dat in de letterlijke betekenis van de zin…haar leven hangt dan aan een zijden draadje. Mensen als Asverze worden ook wel on-vrouwen genoemd, hun lichaam voldoet niet aan wat de opperpriester en andere mannen in het dorp zien als vrouwelijk…namelijk een riante boezem, volle heupen en billen, klaar voor het baren van hun kinderen. Ook zijn ze niet volgzaam en braafjes naar hun mannelijke familieleden toe. Je kunt eigenlijk wel stellen dat de vrouwen in Maanzelle de slaven zijn van de man, want hoe ze zich ook gedragen, de vrouw zal moeten volgen. Asverze vertikt dat en ze wil dan ook te trouwen met de man die haar ouders voor haar hebben uitgekozen. Ze weigert zich te laten domineren door een man, in haar ogen hoort een ieder gelijk aan elkaar te zijn. Haar ouders proberen van alles om Asverze te laten inzien dat ze toch echt zal moeten gehoorzamen en dat ze haar familie absoluut niet te schande mag brengen. Vooral Asverze haar moeder gaat hier wel erg ver in…

“Hopelijk is dit allemaal een leerzame ervaring voor je, Asverze. Eigenlijk zou elke vader of echtgenoot de vrouwen in zijn huishouden af en toe eens moeten vastbinden, daar worden ze nederig en dankbaar van. ‘Mama dit meen je niet serieus!?’ vroeg Asverze ongelovig. ‘Waarom niet?’ Vrijheid is niet goed voor een vrouw, daar kan ze niet mee omgaan en wordt ze maar verward en opstandig van. Nee, een vrouw heeft grenzen en mannelijke leiding nodig. Daar gedijt ze bij.” -blz.89/90-

En dan staat de Hypernacht ze ook nog eens te wachten, die plaats zal vinden tijdens de langste nacht van het jaar. Tijdens die nacht zal er een verschrikkelijke ramp plaats moeten gaan vinden. Asverze heeft hier zo haar twijfels bij of dit allemaal wel echt waar is, vooral als de voorspellingen van de opperpriester steeds meer en meer tegen de vrouwen uit hun stadje beginnen en hun leven nog strenger wordt dan dat het al was. Er wordt gesproken van een gewelddadige revolutie vol geweld, pijn, angst en extreem veel bloedvergieten. Ook wel … Het einde van Maanwelle zoals een ieder dat nu kent. Het leven wordt steeds strenger en heftiger in toch al zo geïsoleerde en vreemde cultuur in het stadje… Haar wereld bestaat uit leugens en manipulatie, pure haat en vijandigheid…Lukt het Asverze om zichzelf staande te houden in de steeds vijandigere wereld waarin zij leeft?

“Het was pure waanzin, maar volgens de machthebbers van Maanwelle verdiende ze de dood, alleen maar omdat ze anders was, omdat ze haar eigen keuzes wilde maken, haar eigen leven wilde leiden.”-blz.198-

Asverze is geen verhaal dat je na het lezen zomaar even weglegt en niet meer over nadenkt. Het boek blijft toch zeker wel wat na sluimeren in je gedachten. Natuurlijk is het een behoorlijk beladen onderwerp met hoe de vrouwen zich moeten onderwerpen aan het mannelijk geslacht en laten we heel eerlijk zijn, dit is nog steeds niet altijd uit de wereld geholpen, was het maar waar! In het begin vond ik het ook ietwat moeilijk om te lezen, maar gelukkig wist ik me daar al snel overheen te zetten en zat ik ook al snel in het verhaal. Asverze laat zien hoe je als mens altijd trouw moet blijven aan de persoon wie jij bent en dat niets of niemand daar iets over te vertellen heeft. Zolang jij er niemand kwaad mee doet, mag jij zo zijn! Ik vind dat dat in dit boek heel erg sterk naar voren is gebracht en dat kan ik zeker heel erg waarderen. Als je eenmaal begonnen bent met lezen in dit boek zul je het niet snel meer wegleggen. Ook al zitten er soms wat momenten in dat ik zoiets had van hmmm dat had beter iets anders gekund. Maar dat neemt niet af aan het verhaal en ik raad het boek zeker weten aan aan de fantasyliefhebbers. Erik heeft een hele eigen, maar zeker vlotte manier van schrijven, die je al snel weet mee te trekken de wereld van Asverze in. Ik ben dan ook zo onwijs benieuwd naar het vervolg, want ik wil toch echt weten hoe dit allemaal verder zal gaan!

“Bij de stedelingen ging het erin als zoete koek, maar Asverze had haar ernstige twijfels. Dit was niet het hele verhaal, dat kon gewoon niet. Er moest iets meer zijn.”-blz.208-