Review: Miracle Morning – Hal Elrod

Uitgever:                     Kosmos

ISBN:                            978 90 215 7229 1

Uitvoering:                 Paperback

Aantal pagina’s:        208

Uitgave:                      Achtste druk, Oktober 2019

“In de stilte vindt de ziel de weg in een helderder licht en wat ongrijpbaar en misleidend is, lost zichzelf op in een kristallen helderheid.” – Mahatma Gandhi, blz.100-

Jeff raadde me dit boek aan om te gaan lezen, dit omdat regelmaat een heel belangrijke factor in mijn leven is. En ik was op zoek naar een manier hoe ik de dag op een relaxte manier kon starten en zoveel mogelijk als voor mij haalbaar is uit een dag te halen. Na een tijdje nadenken heb ik dan toch het boek aangeschaft en ben er gelijk in begonnen met lezen. Dit is alweer een tijdje geleden, want ik wou eerst kijken of het ook daadwerkelijk zou werken voor me, voordat ik er een review over zou gaan schrijven.

Miracle Morning is geschreven door Hal Elrod, een succesvol ondernemer en veelgevraagd spreker en levenscoach. Hij wil met dit boek mensen laten zien hoe ze aan de hand van zes (nieuwe) gewoontes aan te leren hun leven kunnen beteren voor zichzelf. Door te werken aan positiviteit, focus, beweging, regelmaat en bewustzijn en dat het liefste ook nog voor acht uur ’s ochtends.

Hal kreeg op zijn twintigste een zeer ernstig auto ongeluk waarbij hij het maar net heeft weten te overleven. Zijn oh zo ( dacht hij ) perfecte leventje werd daardoor finaal door de grond geboord. In plaats van dat hij bij de pakken neer ging zitten heeft hij zichzelf toch weer omhoog weten te werken, door zichzelf een ochtendroutine aan te leren die hij in dit boek met ons deelt. Hal heeft met vallen en opstaan een methode bedacht die niet alleen hem, maar ook duizenden mensen wereldwijd helpt om zichzelf een betere leefstijl te gunnen en aan te leren. Respect voor zijn doorzettingsvermogen!

“Aan de ene kant willen we allemaal gelukkig zijn. Aan de andere kant weten we allemaal wat ons gelukkig maakt.Maar we doen die dingen niet. Waarom? Simpel. We hebben het te druk. En waar hebben we het zo druk mee? Met proberen gelukkig te zijn.” -Bestseller auteur Matthew Kelly- blz,46-

Jammer was wel dat dit boek voor ongeveer zo’n twee derde maar door en door gaat over hoe geweldig zijn methode wel niet zou werken en hoe je er zelfs depressie mee zou verjagen, ziektes mee zou kunnen weren en ga zo maar door. En dan begin ik sceptisch te worden, want waar is dan je wetenschappelijke bewijs ervoor en heb je nooit gehoord dat het voor ieder mens anders is? Ik heb me werkelijk rot zitten ergeren aan die afgrijselijke TelSell manier van praten…wat was dat gruwelijk irritant zeg! Op een gegeven moment hoorde ik zelfs elke zin die ik las in zo’n stemmetje van die bloed vervelende reclames in mijn hoofd. Het is zo ongelooflijk Amerikaans geschreven, nu is daar niet perse iets mis mee, maar kies dan niet deze manier uit van je product verkopen. Natuurlijk is hem dat gelukt, want van dit boek zijn werkelijk miljoenen exemplaren verkocht, maar als ik van te voren had geweten hoe hij dat zou schrijven had ik het aan mij voorbij laten gaan. Het is dus ook niet de manier van schrijven die me heeft overgehaald om het uit te proberen, maar ongeveer dertig pagina’s uit het boek waarin hij aangeeft hoe de methode precies werkt. Heel eerlijk gezegd had dit boek namelijk helemaal geen 208 pagina’s nodig gehad, maar serieus alleen een korte inleiding en hoe het werkt was voldoende geweest. Al dat verkoop geouweneel had er van mij absoluut uit mogen blijven. Ik heb het boek al gekocht, dus je hoeft me niet over verder over te halen om te lezen, die interesse is er al.

“Lezen is voor de geest wat beweging is voor het lichaam en gebed voor de ziel. We worden de boeken die we lezen. – Matthew Kelly, blz.129-

Maar ondanks mijn zware irritatie over hoe het boek geschreven is, heb ik dit boek uitgelezen ( ja ja, applausje waard toch 😛 ) en ben ik het wel gaan uitproberen. Daar durf ik dan ook weer eerlijk van te zeggen dat  deze methode werkt, maar voor mij absoluut niet voor acht uur in de ochtend! Als ik dan namelijk al hoi tegen je zeg mag je eigenlijk al blij zijn, of misschien hard gaan rennen want ik en ochtenden… we’re not a good match, hahaha. Maar toch heb ik net als Jeffrey er mijn eigen versie van gemaakt en niet precies op Hal zijn manier, maar wel de basis ideeën eruit gehaald, de belangrijkste punten. Waarom? Omdat dat voor mij persoonlijk beter werkt en dat is uiteindelijk het beste natuurlijk. Dit is mijn manier geworden om de ochtend te beginnen:

1. Ontbijten
2. Schrijven in mijn 6 minuten dagboek, (Uitgeverij Spectrum)
3. 10 á 15 minuten mediteren
4. 20 minuten relaxt lezen
5. Trainen ( crosstrainer in mijn geval en yoga )

Kies uit dit boek de manier die voor jou werkt en ga daarmee aan de slag, ontwikkel voor jezelf de beste formule en dan zal ook jij hopelijk merken dat je je dag relaxter kunt beginnen en meer uit je dag kunt halen. Ik heb gemerkt dat ik absoluut meer energie heb en niet continue alleen maar op zie tegen de dag, hoe ik mijn tijd beter kan indelen, maar ook absoluut tijd vrij maak voor mezelf om weer op te laden, rust te nemen en de voor mij zo onwijs belangrijke regelmaat te creëren in mijn leven. Het is geen wondermiddel en je hoeft er ook helemaal geen moeilijke dingen voor te doen, maar het kan absoluut helpen om het net even makkelijker te maken. En dat werkt voor mij ook echt niet elke dag, dat heb ik de laatste tijd wel gemerkt, want tijdens een depressie is het gewoon een heel stuk moeilijker en nu met Covid-19 om ons heen en alle dingen en narigheden die daarbij komen kijken is mijn stress level vele malen hoger dan anders. Maar toch heb ik het na even flink in de war te zijn geweest het wel weer opgepakt 🙂 Dus zijn manier van het boek verkopen is helemaal tienduizend keer en nog veel vaker niets voor mij en wat had ik een moeite het boek niet aan de kant te smijten en gewoon door te lezen. Maar de werking van de methode is het wel absoluut waard. Ik raad zijn schrijfstijl dan ook echt niet aan, mits je van gehypete Amerikaanse TelSell reclames houdt natuurlijk, want dan is dit helemaal wel je ding, maar de methode raad ik absoluut aan 😀 (Is het niet geweldig, Mike? —Red.)

“Onthoud: het moment waarop je de volledige verantwoordelijkheid voor je hele leven neemt, is het moment waarop je de macht opeist om alles in je leven te veranderen.” -Hal Elrod, blz.157-

Cover: 🌟🌟
Vertelling: 🌟1/2