Review: Toxine — Rani de Vadder

ISBN:                     978 94 6396 707 5
Uitvoering:          Hardcover
Aantal pagina’s: 313
Uitgave:               6 Februari 2020

Met hartelijke dank aan Uitgeverij Hamley Books voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie.

Screenshot_20200226-192435_bolcom

Het allereerste wat opvalt aan dit boek is de prachtige cover. In mijn lievelingskleur ook nog eens, paars, met een prachtige zwarte adder erop afgebeeld. En een hardcover ook nog eens, werkelijk waar een prachtexemplaar wat triggert om gelijk te willen beginnen met lezen.

Het boek neemt je mee in de wereld van Khala, een meisje dat net achttien jaar is en een heel bijzondere gave heeft. Alleen deze gave is absoluut niet iets dat je bij je wilt dragen, het voelt eerder als een vloek. Khala wordt door haar gave, net als andere kinderen met gaves, gezien als een Offer en vallen onder het bezit van de Opperheer. De Opperheer is een afgrijselijk mens, hij vermoord de Offers hun ouders en brandmerkt de kinderen met een teken van de ster op hun voorhoofd. Dan worden ze gedumpt in een weeshuis tot ze oud genoeg zijn om door hem te worden opgeëist. Of eigenlijk….hun gaves tot volledige uiting zijn gekomen dat hij er ook iets mee kan. Het talent van Khala is voor hem het meest ultieme van alles, haar Talent is namelijk dat haar huid door een simpele aanraking dodelijk kan zijn. De Opperheer is verslaafd aan macht en hij moet en zal haar bijzondere gave krijgen. Alleen zo zal hij in zijn waanzinnige gedachtegang zijn rijk nog verder kunnen uitbreiden en al zijn vijanden kunnen vernietigen zonder dat ze het zullen zien aankomen.

“Ik voelde iets van triomf door mijn aderen jagen, al was het een bitterzoete overwinning. Om ongenaakbaar te worden, moest je eerst alles verliezen.” —blz.48-

Khala zet het op een vluchten, ze moet en zal uit zijn giftige klauwen blijven en het redden. Hij moet gestopt worden en hierbij krijgt ze hulp uit onverwachtse hoek, de Bandiet biedt haar zijn hulp aan om te kunnen vluchten naar het Zwarte Woud. Dit zou de ultieme plek zijn om zich voor de Opperheer te kunnen verbergen. Tijdens hun vlucht krijgt Khala de kans aangeboden om zelf de strijd met de Opperheer aan te gaan en hem voor eens en altijd te verslaan. Dit pad zal alleen niet over rozen gaan en veel gevaar met zich meebrengen, maar ondanks dat zet Khala door. Zal het hun lukken de Offers hun vrijheid terug te geven en de Opperheer te verslaan? En wie is toch die Zwarte Slang die haar overal achterna lijkt te kunnen komen?

“‘Niet doden? Dat wil niemand, Khala. We hebben echter geen keus. Je bent een moordwapen, maar enkel tegen slechteriken,’zei ze. ‘Je bent geen moordenaar. Je bent een overlever.” —blz.117-

Toxine is het debuut van Rani de Vadder en wauw wat voor een! Wat was dit een ongelooflijk fijn en gaaf boek om te lezen zeg. Ik vloog er echt doorheen, Rani heeft een heerlijk vlotte en beeldende schrijfstijl waardoor het hele verhaal voor je ogen tot leven komt. De personages in dit boek zijn zo goed neergezet, dat je ook echt een band met ze krijgt en met ze meeleeft. Love it when that happens! Een heerlijk Young-Adult verhaal met fantasy elementen erin verwerkt. De hoofdstukken zijn stuk voor stuk voorzien van een prachtige afbeelding van slangen en een Keltisch teken rondom het nummer van het hoofdstuk. Dit geeft het verhaal een heerlijk fantasy gevoel. Ik heb me geen moment verveeld tijdens het lezen van dit boek, wat een heerlijk verhaal! Ik hoop dat Rani nog vele boeken meer zal gaan schrijven in de toekomst, ik zal ze zeker gaan lezen!

“Is liefde niet de grootste drijfkracht om iets voor iemand anders te doen?” —blz. 251-

Verhaal: 🌟🌟🌟🌟1/2