Review: The Quantum Astrologer’s Handbook — Michael Brooks

Genre:                               Biografie, Wetenschap, Historische Fictie
Publisher:                         Scribe
ISBN:                                  9781911344520
Editie:                                Paperback
Bladzijdes:                        256
Verschijningsdatum:      2017

Een tijdje geleden waren we in de boekwinkel en daar viel mijn oog op een boek wat ik zag toen ik door het wetenschapsdeel zat te snuffelen. The Quantum Astrologer’s Handbook besloot ik mee naar huis te nemen, want het klonk erg interessant! Op de achterkant van het boek stond dat het een wetenschapsboek als geen ander is, over een wetenschapper als geen ander. Dit boek gaat over Jerome Cardano, een Italiaanse wiskundige, die eigenlijk niet heel erg bekend is, maar wel veel betekend heeft voor de moderne wetenschap en ook beschouwd wordt als een grondlegger voor de kwantum mechanica.

De stijl van dit boek is echt uniek. De schrijver “bezoekt” Jerome Cardano die in een cel zit opgesloten en wordt beschuldigd van ketterij. Ze praten in zijn cel over zijn leven en verschillende wetenschappelijke doorbraken die Cardano gemaakt heeft. Het grootste probleem van dit boek zit hem een beetje in de uitvoering. Aan de ene kant vertelt het het levensverhaal van Jerome Cardano. Dat waren ook de stukken die ik echt super leuk vond om te lezen en waardoor ik ook doorlas. Dan waren er echter de wetenschappelijke stukken, waarin van alles uitgelegd werd over de wiskundige formules van Cardano en over kwantum mechanica, maar ik heb betere boeken over dit onderwerp gelezen die specifiek over alleen dat onderwerp gingen, zoals “In Search of Schrödinger’s Cat” en de boeken van Stephen Hawking. Het is niet alsof Michael Brooks slecht is in het uitleggen, maar we worden als lezer continu uit het verhaal getrokken, omdat er dan weer uitleg moet worden gegeven over de wetenschap, waardoor dit boek wat mij betreft verloor aan kracht en ook de leessnelheid bij mij af nam. Kwantum mechanica is niet een licht onderwerp, dus even lezen voor je gaat slapen is dan niet handig.

Dit alles gezegd hebbende vond ik dit absoluut een interessant boek. Anders had ik hem ook echt niet uitgelezen! Het leven van Jerome Cardano was er eentje met ups en downs. Hij leefde als een zwerver, maar ook als een koning. Zijn vroege jaren als fervent gokker, dokter, aspirerende schrijver en zijn uitleg over kansberekening hebben hem gevormd tot wie hij later in zijn leven zou worden.

‘Having readers is overrated,’ he says. ‘Look where it got me.’
— Jerome Cardano

IMG_20200219_113105_624

Vooral het deel waar Jerome door Europa rees, met als eindbestemming Schotland waren een erg intrigerend stuk. Het was alsof hij als rockster op tour was in Europa en omdat iedereen hem overal wilde spreken duurde het uiteindelijk maanden voor hij in Schotland aankwam. Het is apart als je dan tot de realisatie komt hoe klein de wereld tegenwoordig is, waarbij je gewoon een vliegtuig kunt pakken en in enkele uren in Schotland bent vanaf Italië. Ik vond het ook erg fijn om te lezen dat hij eindelijk de erkenning vond die hij zijn hele leven al zocht. Het was absoluut intrigerend om te lezen hoe zijn leven verliep en we kunnen ook niet ontkennen wat hij voor de mensheid heeft betekend!

“We are still very much on the road to understanding, still travelling in the dark, with still only the faintest of hope of arriving at our destination.” — Page 241

Als je geïnteresseerd bent in het levensverhaal van een vrij onbekende wetenschapper, die ook nog eens in een hele aparte stijl is geschreven, dan zou ik dit boek aanraden. Zoals ik zei, voor mij werkte het niet echt, maar het was zeker vermakelijk! Dit boek is ook vertaald naar het Nederlands onder de titel: ‘Cardano of het handboek van de kwantumastroloog’

Print/Lettering: 🌟🌟🌟🌟
Originaliteit: 🌟🌟🌟½

~Jeffrey