Review: Het verdronken land – Cyn Balog

Uitgever:                           Dutch Venture Publishing

ISBN:                                 978 94 92585 45 5

Uitvoering:                      Paperback

Aantal pagina’s:              275

Uitgave:                           februari 2020

Hartelijk dank aan Uitgeverij Dutch Venture Publishing voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie.

Het allereerste wat mij opviel aan dit boek is de prachtige paars/blauwe cover. Het oog erop is een veelvoorkomend beeld wat je tegenwoordig ziet op Young-Adults, maar toch is het met deze kleurencombinatie echt een juweeltje. Werd er al blij van als ik ernaar keek. Nu was alleen de vraag nog of ik dat ook zou worden van het verhaal.

FB_IMG_1581930461385

“Maar vandaag is de lucht zwart. Een grillige bliksemschicht splijt de wolken in tweeen, gevolgd door het gerommel van de donder. Om ons heen raast de natuur. Hier zijn wij machteloos.”

En wat is dit boek ongelooflijk gaaf!!! Cyn Balog heeft er met mij in ieder geval een fan bij. De wereld die ze heeft neergezet in dit boek is kei en keihard. Liefde bestaat niet meer, vriendschap is zo goed als onmogelijk en de mensheid staat op het punt van vergaan. Vina is een van de overgebleven mensen, ze leven op het laatste eiland dat nog boven water uitsteekt: Getijden. Het water neemt steeds meer en meer land in, de mensen verliezen hun hoop. Zo ook Vina, ze heeft op jonge leeftijd een ongeluk gehad waardoor zij een hand mist. Hierdoor vinden de andere mensen haar misvormd en schelden ze haar continu uit voor krabbelaarsvoer. Vina heeft weinig tot geen zelfvertrouwen en de woorden die men tegen haar zegt raken haar dan ook diep, al blijft ze zeggen van niet. Toch is niet alle hoop uit haar hart verdwenen. Zo is er Tiam, een jongen van haar leeftijd die ze al haar hele leven als een lieve en goede vriend beschouwt. Hij is het lichtpuntje van haar bestaan, hij kan haar ondanks alles nog altijd laten lachen. Alleen liefde bestaat niet op Getijden, het enige wat nog telt voor de overgebleven mensheid, die steeds meer en meer krimpt, is overleven. Respect, mededogen en ga zo maar door lijken met de dag steeds minder te worden.

“Opeens is het me allemaal duidelijk. Wat mijn positie op dit eiland ook is, het zal altijd hetzelfde zijn: aan de buitenkant naar binnen kijkend, voortdurend wensend dat ik ergens, of iemand anders kon zijn.” -Vina. blz.98

Dan wordt de koning ziek en niet zomaar ziek, nee ernstig ziek, het is puur afwachten tot de dood hem komt halen. Er is alleen wel een heel groot probleem, hij heeft alleen een dochter, Ster, maar geen zoon die hem zou kunnen opvolgen. Dan gaat het ineens allemaal heel snel voor Vina, ze wordt op het paleis ontboden om de hofdame te worden van de prinses om net als toen ze vroeger klein waren, een vriendschap op te bouwen. Al heel snel ontdekt Vina dat de koning een geheim met zich meedraagt en niet zomaar eentje. Nee, een geheim dat ieders wereld volledig zou kunnen veranderen. En niet op een manier die men graag ziet gebeuren. Gaat het Vina lukken om de mensen waar ze zoveel van houdt nog te redden voordat die ruwe zwarte zee hen en het volledige eiland verzwolgen zal? Of is hun laatste tijd op aarde nu toch echt zo goed als volledig voorbij?

“Ik ben van mening dat de zee ons kan opslokken zo vaak ze wil… maar wat echt het einde van de beschaafde wereld zou betekenen, is als we het vermogen om lief te hebben kwijtraken.” -blz.103-104-

Ik hoop eerlijk gezegd dat dit het eerste deel is in een serie, iets in me zegt dat het einde van het boek niet het volledige einde van het verhaal is. Nu kan ik er natuurlijk volledig naast zitten, maar wat zou het gaaf zijn als dit nog verder doorging. Ik ben zo nieuwsgierig namelijk naar het verdere verloop. Tijdens het lezen sloot ik Vina al snel in mijn hart, want hoe onzeker ze ook mocht zijn, die meid heeft een kracht in zich waar velen jaloers op zouden worden. Ze is zo’n gaaf personage; intens lief, slim en gewoon een topmeid!  Hou jij van een spannende Young Adult met goed uitgewerkte personages waar je ook echt een band mee opbouwt tijdens het lezen en hou je van een dystopisch verhaal, dan zit je met Het verdronken land absoluut goed, want wat zit dit boek goed in elkaar en wat is het een heerlijk en onwijs gaaf verhaal. Ik hoop nog heel veel meer van Cyn Balog te mogen lezen, want wat kan deze vrouw schrijven! Loved it! Ik heb werkelijk genoten van elke pagina.

Originaliteit: 🌟🌟🌟🌟 1/2
Overall: 🌟🌟🌟🌟🌟 !!!

liefs,