Gastreview: Dewey de Bibliotheekkat — Vicki Myron

Genre:                   Waargebeurd, Biografie
Uitgever:               Uitgeverij Forum
ISBN:                      9789022558065
Aantal pagina’s:   269
Uitgave:                 2008

Waargebeurde verhalen vind ik altijd erg leuk om te lezen en helemaal wanneer het om dieren gaat. Dewey de Bibliotheekkat gaat over een rode kater die als kitten gedumpt wordt in de bak waar mensen hun boeken kunnen retourneren wanneer de bibliotheek gesloten is. Vermagerd en onderkoeld wordt Dewey de volgende dag gevonden door Vicki, de directrice van de bibliotheek.

Nadat Vicki hem in bad heeft gedaan, knapt het kleine katertje al snel op, maar dan komt het volgende probleem om de hoek kijken; wat gaat zij doen met een kitten, hij kan niet in de bibliotheek blijven, of toch wel? Het personeel van de bibliotheek is al snel gecharmeerd van dit kleine rode bolletje wol en na overleg met het bestuur wordt besloten om hem in de bibliotheek te houden. Hij krijgt zelfs de naam Dewey met een hele goede bijpassende ‘achternaam’ Readmore Books!

Het verhaal van de gevonden kitten in de bibliotheek gaat in zo’n klein stadje als Spencer, Iowa als een lopend vuurtje en al snel heeft Dewey een hoop fans. De kinderen in het voorleesuurtje zijn ook groot fan van Dewey en hij houdt de kinderen graag gezelschap. Ook de rest van de bezoekers leren Dewey te waarderen en er zijn zelfs mensen die speciaal voor hem naar de bibliotheek komen. Hij krijgt ook regelmatig cadeautjes van bezoekers waarvan een rode bol wol één van zijn favorieten is.

In het boek leer je Vicki, het ‘baasje’ van Dewey ook heel goed kennen. Het leven van Vicki is niet over rozen gegaan. Zij en haar dochter zijn erg blij met de komst van Dewey, die af en toe ook bij hun thuis logeert en dan dolgelukkig is om Jodi (de dochter van Vicki) te zien. Die twee hebben een bijzondere band samen. Mede door Dewey werd het kleine plaatsje Spencer, Iowa wereldberoemd. Dewey had fans over de hele wereld en er is zelfs een keer een filmploeg vanuit Japan overgekomen om Dewey te filmen.

In het boek zitten ook een aantal foto’s van Dewey, het is erg leuk om ook een beeld bij het verhaal te krijgen. Een ontroerend verhaal wat iedere kattenliefhebber gelezen moet hebben 😉 Het boek neemt je mee in het levensverhaal van Dewey en alle avonturen die hij in de bibliotheek heeft beleefd. Een mooi en soms ook ontroerend boek. Ik geef het boek dan ook graag vier sterren!

Rating: 🌟🌟🌟🌟

Marsha

Een gedachte over “Gastreview: Dewey de Bibliotheekkat — Vicki Myron