Review: Darth Plagueis — James Luceno

Uitgever:                             Del Rey
ISBN:                                   9780345511287
Editie:                                  Audiobook
Speelduur:                         14 uur, 45 minuten
Uitgave:                              10-01-2012
Voorgedragen door:         Daniel Davis

Er is weinig bekend over Darth Plagueis the Wise. Behalve dat hij genoemd wordt in Episode III: Revenge of the Sith door Palpatine in een gesprek dat hij heeft met Anakin over de Dark Side van de Force en hoe deze gebruikt kan worden om anderen in leven te houden. Dit boek vertelt ons het verhaal van de meester van Palpatine, die later bekend zou staan als Darth Sidious. Dit boek telt alleen helaas niet meer tot de canon sinds de overname van Disney. Helaas…

Ik heb ongeveer drie kwartier reistijd naar mijn werk van deur tot deur en tijdens de rit luister ik meestal naar de radio, maar een tijdje geleden dacht ik: “Waarom ga ik nou niet gewoon naar een audioboek luisteren terwijl ik die saaie rit maak?” Dus ik kijken wat de mogelijkheden waren en uiteindelijk heb ik een abonnement genomen op Audible, waar je iedere maand als abonnee een gratis boek mag uitkiezen. Je krijgt elke maand namelijk een credit en daar mag je ieder boek mee kopen, ongeacht de prijs. Dat scheelt euro’s! Want het abonnement is 7 euro per maand en dit audioboek was anders 30 geweest. 🙂 Ik had zo veel goeds gelezen op Reddit over dit specifieke audioboek dat ik besloot dat dit mijn eerste audioboek van Audible zou worden!

Wat ik geweldig vond van dit boek is hoe we zien dat Darth Plagueis en Sidious op de achtergrond alles beïnvloeden en een dubbelleven leiden. Hun publieke personages zijn respectievelijk Hego Damask, de Magister van de Banking Clan en Senator Palpatine van Naboo. Het boek is opgedeeld in drie delen, waarbij het eerste deel volledig gaat over wie Darth Plagueis nu precies is en leren we ook zijn meester Darth Tenebrous kennen.

Gedurende het tweede deel van het boek loopt Plagueis een edele jongeheer tegen het lijf op Naboo; de Palpatine die we allemaal kennen als de Emperor uit de films. Plageuis ziet de ruwe kracht in dit mens en al snel vormen ze een band met elkaar, die uiteindelijk ertoe leidt dat ze Master en Apprentice worden. Een klassiek Sith duo, wat volgens de bekende “Rule of Two” altijd zo zou moeten zijn.

Het laatste deel van het boek staat direct in verbinding met Episode I: The Phantom Menace. We zien de gebeurtenissen uit die film, maar dan vanuit een compleet ander perspectief en pas dan zie je hoe geniaal het plan van Darth Plagueis en Sidious daadwerkelijk is en hoe zij alle touwtjes in handen hebben. Het is geweldig verteld en er is enorm veel politiek en intrige in dit boek aanwezig. Ik vond dat persoonlijk echt heerlijk!

Daniel Davis zijn prestaties voor het inspreken van dit audioboek zijn ook simpelweg geweldig! We kennen hem het beste als Niles uit de televisie serie The Nanny. Niet alleen heeft hij een bijzonder fijne stem om naar te luisteren, ook de stemmen van de karakters doet hij erg goed! Toen ik richting het einde van het verhaal ging wilde ik ook echt verder luisteren, dus dat heb ik dan ook lekker thuis gedaan! Dit boek is waarschijnlijk een van de meest diepgaande en best geschreven Star Wars verhalen die ik ken. Het enige is dat je dus wel echt moet houden van politieke debatten, vakjargon, uitleg over midichlorian onderzoek en een hele berg aan lore! Als Star Wars fan kan ik dat alleen maar toejuichen en vond ik dit dan ook een geweldig boek, omdat het zo’n focus had op hoe de Republic, de Jedi Order, de Sith en de Force allemaal werken.

Een dikke vijf sterren voor dit audioboek!

~Jeffrey