Review: Kaizen — Sarah Harvey

Genre:                       Zelfhulp / Filosofie

Uitgever:                  Bluebird

ISBN:                         9781529005356

Uitvoering:              Hardcover

Aantal pagina’s:     272

Uitgave:                   September 2019

Wat kan ik toch genieten van zelfhulpboeken! Soms kan ik er geen genoeg van krijgen om nieuwe ideeën op te doen. Veel van dit soort boeken die ik de laatste tijd lees zijn gebaseerd op Japans gedachtegoed, zo ook dit boek: Kaizen. Geschreven door Sarah Harvey, die zelf een tijd in Japan heeft gewoond. Zij worstelde altijd met werk en haar leven en heeft dankzij de Kaizen methodologie een manier gevonden om meer grip op haar leven te krijgen. Maar kan ze het ook goed overbrengen op de lezer?

Kaizen kaft

Kaizen begint met een korte uitleg waar dit principe van grote veranderingen in kleine stapjes bewerkstelligen vandaan komt. Oorspronkelijk was het een Amerikaans idee, wat destijds bij een samenwerkingsverband in Japan werd geïntroduceerd. Vooral Toyota is bekend voor het gebruiken van de Kaizen methode. De bedoeling van Kaizen is dat je kijkt naar alle processen in het werk en hoe je deze kunt verbeteren, beginnend met kleine stapjes. Uiteindelijk zullen deze groter worden en leiden tot een algehele verbetering van het bedrijfsproces. Maar, dit boek is natuurlijk bedoeld als zelfhulpboek en Sarah Harvey laat zien hoe je op allerlei vlakken van je leven Kaizen kunt toepassen om je leven verbeteren, meer grip op je financiën te krijgen en nieuwe dingen te leren.

Wat mij opviel aan het boek is dat veel van de inhoud toch iets meer op vrouwen gericht leek te zijn. Dat stoorde me op zich niet, maar ik denk dat het handig was geweest als Sarah Harvey het in sommige gevallen wat algemener had gehouden, wat ook prima had gekund. Ze probeert ook voor alle onderwerpen voorbeelden te geven hoe je Kaizen kunt toepassen. Als je bijvoorbeeld je conditie wilt verbeteren, begin dan niet meteen met een uur een workout doen, maar doe eerst eens een week 10 minuten wat en bouw het langzaam op door elke week 5 minuten toe te voegen aan je workout, tot je op het punt zit waar je wilt zijn.

Waar het vooral om draait bij Kaizen is dat je grote projecten ook opknipt in stukjes. Probeer je dus altijd te bedenken wat je allemaal nodig hebt om je doel te bereiken. Dit boek geeft je de handvatten daarvoor, maar omdat het boek zo veel onderwerpen aansnijdt gaat het ook nooit heel erg de diepte in en blijft het bij enkele voorbeelden om je een idee te geven hoe je het moet aanpakken. Daarnaast is het boek ook deels autobiografisch, wat ook leuk is, omdat je er op die manier achter komt hoe het leven van Sarah voor en na Japan was. Het leest in ieder geval lekker weg en ik was er dan ook zo doorheen!

Kaizen is een boekje wat je regelmatig nog even terug kunt pakken als je even vastzit op een bepaald onderdeel van je leven. Toch ga ik denk ik nog wel eens zoeken naar een ander boek over dit onderwerp, omdat ik het inhoudelijk soms wat te oppervlakkig vond. Als introductie voor de methode is dit echter een prima startpunt!

Kaft artwork: 🌟🌟🌟🌟
Print/lettering: 🌟🌟🌟🌟🌟
Originaliteit: 🌟🌟🌟½