Review: Hou me vast zoals ik was – Gaby Rasters

Uitgeverij:           Boekerij

ISBN:                    978 90 225 8732 4

Uitvoering:         Paperback

Aantal pagina’s: 282

Uitgave:               September 2019

20191212_144806

Jasmijn is een spontane, vrolijke vrouw die midden in het leven staat. Ze is geliefd door velen en heeft een grote vriendinnenkring. De vrouwen delen zo’n beetje hun hele leven met elkaar en zijn daardoor ook ontzettend hecht. Een vriendschap waar veel mensen nog altijd naar op zoek zijn, denk ik zo. Jasmijn is ook dol op taartjes en feestjes. Ze staat ontzettend positief in het leven. Op een dag stuurt ze al haar vriendinnen een mail, dat ze graag zou willen dat ze eens met zijn allen zouden afspreken, niet iedereen kent elkaar namelijk en ze zou het zo ontzettend leuk vinden om zo’n grote gezellige groep vriendinnen te hebben als dat je in TV series ziet. Alle meiden gaan akkoord en ze hebben werkelijk een onwijs leuke high tea samen. Maar dan wordt Jasmijn haar hele wereld overhoop getrokken als ze een knobbel voelt in haar borst. Ze gaat hiervoor naar het ziekenhuis en daar krijgt ze het slechte nieuws te horen dat ze borstkanker heeft. En wel in zo’n stadium dat haar borst geamputeerd zal moeten worden. Jasmijn haar wereld stort in, maar gaat vol voor het beter worden! Ze zal die kanker overwinnen.

“Het beheerst mijn leven nu. En dat van de mensen om me heen. Toch doet het ook iets anders. Het brengt me dichter bij mijn ouders en de mensen waar ik om geef. Mijn vurige wens is dat we het leven vieren samen. Het klinkt cliche, maar het is echt zo. Geniet van al die kleine dingen!” – Jasmijn, blz, 49-

Jasmijn probeert na haar borstamputatie en de vele chemotherapie en bestralingen haar leven weer op te pakken. Ze wil genieten van het leven en niet continue herinnerd worden aan het feit dat ze zo ziek is geweest. Dat doet de hormoontherapie die ze nog vijf jaar moet slikken haar al  genoeg, maar dat wil niet zeggen dat ze niet meer zal kunnen genieten weer van het leven. Haar vriendinnen steunen haar volledig, de band tussen alle vrouwen wordt ook steeds sterker. Ook wordt Jasmijn hopeloos verliefd als ze dan de man van haar dromen tegen komt, Ralf.

“Hij draait haar met een ruk om. ‘Je hebt de mooiste lach van de hele wereld, je hebt eetlust als een bouwvakker, je verwondert je over kleine, mooie dingen in het leven, je bent een twijfelkont, je bent een pietje-precies, je bent eerlijk en oprecht. Je doet lekker gek. Je geeft om andere mensen. En jij bent mijn mooie meisje. Volgens mij is dat voldoende.” -Ralf, blz, 97-

Ze trouwen en hebben een prachtige huwelijksdag. Jasmijn is al die tijd toch bang gebleven dat die rot ziekte terug zou komen en heeft daardoor soms ook last van behoorlijke stemmingswisselingen. Toch leert ze dat langzamerhand en met veel hulp van vrienden, haar ouders en Ralf terug te dringen en zich weer veiliger te voelen. Maar precies dan wordt Jasmijn ziek. Al snel krijgen ze te horen wat er aan de hand is, maar deze keer is er niets meer om nog positief over te zijn……

Wat was dit een ongelooflijk heftig boek en oh zo ontzettend mooi geschreven. Ik heb gelachen om de prachtige humor van die meiden, hun vriendschap is zo mooi dat dat een giga glimlach op mijn gezicht wist te toveren, maar ik heb ook ontzettend mee gehuild en meegeleefd met Jasmijn, haar familie en haar vriendinnen, niet normaal meer. Al was het door mijn verleden wel te verwachten dat ik op dit boek behoorlijk emotioneel zou gaan reageren.

Voor ik begon met lezen in dit boek, wist ik al dat dit voor mij best een heftig boek zou gaan zijn. Mijn beste vriend, Robin, is jaren geleden zelf gediagnosticeerd met kanker. Bij hem was het in zijn been, die geamputeerd moest worden, wat hij gelukkig wel heeft overleefd, al was ook dat een behoorlijk heftige strijd. Gaby heeft zich laten inspireren door het leven van haar kort geleden overleden vriendin. Maar door het lezen van dit verhaal werd mijn PTSS even flink wakker geschud en man dat was heftig. Ik heb nooit goed verwerkt exact wat er toentertijd allemaal is gebeurd, het ging namelijk, net als in dit boek, allemaal zo ongelooflijk snel. Je kreeg amper de tijd om het je volledig te beseffen. En zoveel stukken in dit boek wat Jasmijn meemaakt, heb ik met Robin meegemaakt. Zoals het stuk dat ze haar haren eraf liet halen, de tranen bleven maar over mijn wangen stromen er was geen stoppen aan. Ook ik heb dat voor Robin toen gedaan, de plukken vielen er namelijk uit, zijn ouders en zus konden het niet aan, wat volkomen logisch is natuurlijk en ik, als kapster geweest zijnde wou ze dat ook niet aandoen, dus heb ik zijn haren eraf gehaald. Robin zelf heeft op dat moment niets gemerkt van de tranen die uit mijn ogen stroomden, ik vond het allemaal zo erg. En zo kwam er nog veel meer terug uit die tijd, maar ook uit mijn eigen tijd vorig  jaar in het ziekenhuis dat ik op sterven heb gelegen.Ik had dan wel geen kanker, maar bepaalde stukken uit het boek van Jasmijn in het ziekenhuis kwamen zo overeen met wat ik meemaakte toen, dat dat aardig wat verloren herinneringen terug bracht bij me.

Maar juist dat dit boek me zo aangreep wil dus absoluut zeggen dat Gaby dit verhaal zo knap heeft weten te schrijven. Ik lees wel vaker boeken met heftige onderwerpen, zo ook over kanker. Maar nog nooit eerder heeft een boek me zo weten te raken als dat dit verhaal deed. En dat is zo ontzettend knap gedaan. Was het leuk om even full blown in PTSS modus te komen, nee absoluut niet, het was en is ontzettend moeilijk. Maar het was ook goed, want door dit boek te hebben gelezen en dat het zoveel los maakte bij me, heb ik nu wel het gevoel dat ik dingen dan toch eindelijk langzamerhand aan het verwerken ben. En dat was nog geen psychiater of wie dan ook gelukt!

Dit boek is echt zo ongelooflijk goed en mooi geschreven. Ik vind het zo mooi dat Gaby dit voor haar vriendin nog heeft kunnen doen, want de grootste angst van Jasmijn was om vergeten te worden. Nu weet ik zeker dat dat nooit gebeurd zou zijn, want wat was zij ontzettend geliefd, ook ik begon heel veel om haar te geven hoe verder ik kwam in dit boek, want wat was het een onwijs lieve, grappige en spontane vrouw zeg. Maar toch, met dit boek heeft Gaby wel een ontzettend mooi eerbetoon van liefde en vriendschap weten neer te zetten. En ondanks het heftige onderwerp, straalt de liefde voor Jasmijn en alle anderen van elke pagina af. Dit is werkelijk zo’n onwijs mooi boek! Het was ook mijn eerste boek wat ik van Gaby Rasters gelezen heb, maar ik ga de anderen ook zeker aanschaffen, want wat kan deze vrouw ontzettend goed en mooi schrijven zeg! Een absolute aanrader, must have en must read!!!

“Ik hoop dat jouw dagen het waard zijn om ze te beleven, elke dag opnieuw. Ook als de zon even niet schijnt.’

‘Zonder regen geen regenboog!”

-“Jasmijn en haar moeder” blz, 152-

Rating: 🌟🌟🌟🌟🌟

2 gedachtes over “Review: Hou me vast zoals ik was – Gaby Rasters

Bren, Such a heartfelt review by you of “Hold Me The Way I Was,” by Gaby Rasters!!! Just as the author was inspired by the death of her girlfriend, you identify with this story & disease from your friend Robin’s battle with cancer & amputation & your efforts to help him. So the story of Jasmijn & her cancer & mastectomy, surrounded by family & her large circle of friends, really affected you in a personal way. My wife Geri had the same disease & operation 20 years ago, so I too identify here. And just as with Jasmijn, Geri did not want to be constantly reminded of her illness. You said it all about this book & author with your words, “But never before has a book touched me so much as it did this story. And that is done so incredibly well.” –Heartfelt compliments to you, Bren, on this review! I can’t keep up with your many reviews & you are doing all the reading & writing!!! Phil

Liked by 2 people