Duo Review: Shinrin-Yoku — Fransesc Mirales & Héctor Garcia

Genre:                           Non-Fictie, Filosofie

Uitgever:                      Boekerij

ISBN:                             978-90-225-8479-8

Uitvoering:                  Hardcover

Aantal pagina’s:          187

Uitgave:                        2018

Wij houden ontzettend van boswandelingen en na het lezen van de achterflap van dit boek wisten we dat we hem allebei wilden gaan lezen. Bren was eerst aan de beurt, daarna heeft Jeffrey hem gelezen. Een van de redenen waarom we ook dit boek wilden lezen, was dat het onderdeel uitmaakt van een reeks boeken met Japanse filosofieën. Het eerste boek Ikigai las Jeffrey eerder dit jaar en was op zich wel een leuk boek, maar het miste aardig wat onderbouwing en daardoor vond hij het uiteindelijk wel een leuk boek, maar geen uitspringer. Toch sprak dit boek ons wel direct aan, vooral Bren, die graag wilde weten hoe ze dan beter kon slapen en minder stress kon ervaren. Want op de kaft van dit boek staat: ‘Het Japanse geheim voor beter slapen, minder stress en een gezond, gelukkig leven’.

Best een aardige belofte om te maken op de voorkant van een boek! Dus kan Shinrin-Yoku ons wel bekoren? Lees snel verder 🙂

9200000091613749

Baden in het bos

Shinrin-Yoku betekent letterlijk vertaald: Baden in het bos. Het boek gaat er dan ook over dat we ons minimaal eenmaal per week zouden moeten begeven in het bos, omdat dit een heilzame werking op lichaam en geest heeft. Het hele boek probeert goed te onderbouwen waarom we dit zouden moeten doen. Er zijn ontzettend veel onderzoeken geweest naar de heilzame werking van bossen en planten op mensen en dit boek staat dan ook gelukkig vol met verwijzingen naar dit soort onderzoeken. 😀

“Het is dan ook geen toeval dat een van de belangrijkste ontdekkingen uit de geschiedenis van de wetenschap, de wet van de zwaartekracht van Newton, volgens de overlevering plaatsvond onder een appelboom.” — blz. 51-

Rust vinden in de natuur

Vooral stadsmensen hebben erg veel last van het feit dat ze continu omringd worden door grauwe gebouwen en weinig zonlicht zien. Dat boswandelingen een heilzame werking hebben, is al heel lang bekend. Veel oude Japanse filosofen waren hier al mee bezig en ook in hun cultuur zie je het overal terug. Gebouwen zijn om bomen heen gebouwd en er is altijd respect voor de natuur. Vanuit het Shintoïsme is er ook altijd veel respect voor de natuur en alle Goden die in de bossen leven. Het mooie is alleen dat wat er toen al gezegd werd nu ook nog eens wetenschappelijk is bewezen. Perfect dus!

Praktisch toepassen van Shinrin-Yoku

Dit boek bevat niet alleen een hoop theorie en geschiedenis over Japan en hoe zij de natuur altijd eren, het bevat ook tips om Shinrin-Yoku toe te passen in je leven. De schrijvers snappen bijvoorbeeld goed dat we niet altijd elke dag in staat zijn om naar het bos te gaan, daarom wordt er ook aanbevolen om dit toch een keer per week te doen. De fytociden die van bomen afkomen hebben een positieve werking voor ons gestel en kunnen helpen ziekten te voorkomen, zelfs tot na drie dagen na je bezoek aan het bos.

Jeffrey zijn mening

Wat ik erg fijn vond aan dit boek, vooral ten opzichte van Ikigai, was dat er nu wel veel onderbouwing was van alle theorieën. Ook het filosofische deel vond ik super mooi en heeft me weer doen beseffen dat ik erg graag een keer naar Japan wil. Wij proberen al veel te wandelen in het weekend, al is dat straks in de wintermaanden vaak wat lastiger vanwege het weer, maar toch denk ik dat we veel aan dit boek gehad hebben, al was het alleen maar om bevestigd te krijgen dat die wandelingen een heilzame werking hebben op lichaam en geest. Het is voor een groot deel ook weer mindfulness, al vind ik die term erg vervelend en echt zo’n trendterm. Het gaat er gewoon om dat je het bos betreedt zonder aan alle zaken te denken die je dagelijkse leven al omvatten. Gewoon even in het moment zijn en wandelen zonder doel. Dit boek kan je absoluut helpen om dat op de juiste manier met de goede mindset te doen. Ik raad het dan ook echt aan aan mensen die vinden dat ze te veel stress ervaren en rust willen vinden! Ik geef Shinrin-Yoku vier sterren!

Bren haar mening

Ik vond dit boek werkelijk super 🙂 De meeste mensen die mij kennen weten dat ik Pagan ben, het geloof in de kracht van de natuur en al haar zijn is voor mij altijd onwijs belangrijk geweest, alleen werd dat vaak maar afgewezen als onzin. Tijdens het lezen van dit boek werd mijn glimlach eigenlijk alleen maar breder, want mijn manier van leven en geloven wordt in dit boek bevestigd, dat het inderdaad waar is dat de natuur zo’n helend effect heeft op mens en dier. Niet dat ik die bevestiging voor mezelf nodig had natuurlijk, maar het is toch altijd fijn om te lezen dat na zoveel beweringen over onzin e.d., dat het wetenschappelijk is bewezen dat het wel degelijk waar is.  Veel wat in het boek wordt verteld wist ik al wel of ben ik mee bekend, maar dat maakte het geenszins een saai boek. Er stonden ook genoeg dingen in uitgelegd waar ik ook nog veel van kon leren en die ik ook zeker op wil gaan volgen. Het is absoluut een leerzaam en erg mooi boek, of je nu meer over het Shintoïsme wilt leren of hulp zoekt bij het beter leren slapen en het omgaan en verminderen met en van stress, dan is dit boek absoluut iets voor jou! Ik heb er echt van genoten om het te lezen en zal er zeker dingen van gaan toepassen in mijn leven 🙂 Wandelen deden we al veel en graag, dus dat zal helemaal goed gaan komen! Ik geef Shinrin-Yoku dan ook 4 sterren !

Rating: 🌟🌟🌟🌟

Bren & Jeffrey

2 gedachtes over “Duo Review: Shinrin-Yoku — Fransesc Mirales & Héctor Garcia

Bren & Jeffrey, You should do more reviews together like this!!! It reminds me of the American media TV news commentary format “Point & Counterpoint”! I think that used to be the name of a news program. It obviously refers to divergent views on an issue though here you are both of one mind on your subject. Never-the-less, you present two views here & may not always agree. I found in your review the Japanese philosophy in “Shinrin-Yoku” very appealing. Just as with both of you, I long ago found outdoor hiking in the forest to be most refreshing & I just did so because of a love for the outdoors. –Not surprising that such hikes help with sleep & stress, a logical conclusion for us! An outgrowth of this for me was, years ago, camping out doors!!! I always loved it & our early vacations in married life were camping trips, relatively inexpensive. Good job here, you two, & maybe consider some reviews together like this, Point & Counterpoint! Phil