Review: Thrawn Alliances — Timothy Zahn

Uitgever:                       Del Rey

ISBN:                             9780525480488

Uitvoering:                   Hardcover

Aantal pagina’s:          342

Uitgave:                        Juli 2018

Taal:                              Engels

Thrawn Alliances door Timothy Zahn is het tweede deel in de nieuwe Thrawn trilogie die onderdeel uitmaakt van de nieuwe canon van Star Wars. In het eerste boek Thrawn getiteld volgden we dit iconische karakter zijn carrière bij de marine van het Galactic Empire. Het was echt een bronvertelling over hoe hij in contact kwam met Emperor Palpatine en zijn loopbaan. Ik vond dat boek weer als vanouds goed van Timothy Zahn en was dan ook erg benieuwd naar dit vervolg. Is deze net zo goed als de eerste? Lees mee!

Het boek begint met Thrawn en Darth Vader in de troonzaal van Emperor Palpatine. Ze worden door de keizer op pad gestuurd naar de Unknown Regions om een storing in de Force te onderzoeken. Wat beide heren echter niet weten is dat de plek waar ze heen gestuurd worden een link heeft met hun verleden. Het boek is verdeeld in twee verschillende verhaallijnen, eentje in het heden, tijdens de tijd van het Galactic Empire en eentje in het verleden, tijdens het Clone Wars tijdperk.

Time for Vader to face his past

Mijn liefde voor de Clone Wars werd flink gevoed met deze verhaallijn, waarin Thrawn samenwerkt met Anakin Skywalker. Beide heren zijn op een missie en lopen elkaar te lijf bij de planeet Batuu. Al snel blijkt dat hun missies raakvlakken hebben en besluiten ze een alliantie aan te gaan om het mysterie op te lossen waar ze voor komen te staan. Anakin is op zoek naar Padme, die vermist is nadat ze zelf de verdwijning van een van haar voormalige bedienden ging onderzoeken. Het verhaal raakt al snel in een stroomversnelling, waarbij een sinister plan van de Separatist Alliance aan het licht komt.

“One additional thought. Chiss names are difficult for many species to properly pronounce. I suggest you address me by my core name: Thrawn.” “That’s all right, Mitth’raw’nuruodo,” Anakin said. Did this being go out of his way to be annoying and condescending? “I think I can handle it.” “Mitth’raw’nuruodo,” the alien said. “That’s what I said,” Anakin said. “Mitth’raw’nuruodo.” “It’s pronounced Mitth’raw’nuruodo.” “Yes. Mitth’raw’nuruodo.” “Mitth’raw’nuruodo.” Anakin clenched his teeth. He could hear a slight difference between his pronunciation and the alien’s. But he couldn’t figure out how to correct his version. “Fine,” he growled. “Thrawn.”

Time for Thrawn to face his future

Het concept van Thrawn en Darth Vader samen in een team is zo heerlijk! Vader vertrouwt Thrawn voor geen meter en dat maakt deze verhaallijn zo’n genot om te lezen. Het feit dat Thrawn hyperintelligent is doet je ook afvragen of hij erachter komt dat Darth Vader ooit de Jedi Knight Anakin Skywalker was. Deze verhaallijn gaat over een onderzoek naar een storing in de Force op Batuu en leidt ze uiteindelijk naar dezelfde maan waar de heren eerder tijdens de Clone Wars samenwerkten.

“The past is the past,” Vader said. “The present and future are all that matter.”

Het was fantastisch om te zien hoe Timothy Zahn alles samen weet te brengen. De consequenties van alles wat zich in het verleden heeft voltrokken en de invloed daarvan op het heden. Ook de bedreiging uit de Unknown Regions die al sinds de Clone Wars bezig was om de Republic en nu het Galactic Empire te bestuderen zit steengoed in elkaar. Als fan wil je natuurlijk ook Darth Vader in actie zien en ook daar wordt je flink getrakteerd op een paar porties gevechten die prachtig zijn beschreven. Darth Vader blijft een bad ass! Tel daarbij op het tactische brein van Thrawn en zijn sluwheid en je hebt alle ingrediënten voor een heerlijk verhaal. De koude logica van Thrawn en zijn kalme houding staan in schril contrast met Darth Vader, zijn brute kracht en Dark Side woede. Het is precies dat wat dit verhaal zo heerlijk maakt voor de fans. De constante frictie tussen deze twee personages maakt dat je verder wilt lezen. Hun aanpak is totaal anders, maar toch zijn ze op elkaar aangewezen. Nu sijpelt het gedrag van Anakin natuurlijk al wel een beetje door naar dat hij uiteindelijk Darth Vader wordt, want hij is roekeloos en tot alles in staat voor de overwinning. Behalve dat hij dat toen nog deed, omdat hij vocht voor al het goede.

Overall was ik echt weg van dit boek. Daarom heb ik er ook zo lang over gedaan om hem uit te lezen, stiekem wilde ik gewoon niet dat het eindigde. Timothy Zahn is wat mij betreft nog steeds de beste schrijver voor Star Wars boeken. Wat ik wel miste aan dit boek was Eli Vanto. De side-kick van Thrawn uit het eerste boek miste helaas in dit verhaal, wat ik als groot verlies beschouwde, want wat was dat ook een heerlijk karakter! Ik heb wel geruchten gehoord dat hij in het derde boek zit van deze trilogie, dus ik heb iets om naar uit te kijken. 😉

Rating:

Cover art: 🌟🌟🌟🌟🌟
Papergier: 🌟🌟🌟🌟🌟