Review: Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt — Haemin Sunim

Genre:                             Filosofie / Zelfhulp
Uitgeverij:                      Uitgeverij Boekerij
ISBN:                              9789022581124
Uitvoering:                    Hardcover
Aantal pagina’s:           280
Uitgave:                         2017

In Juli las ik Haemin Sunim’s tweede boek: “Houden van dingen die niet perfect zijn” en ik vond het een heerlijk boek. Bren had hem ook gelezen en was er ook van onder de indruk. Wat ik echter niet wist was dat dat boek de tweede van Haemin Sunim was. Daar kwam ik pas tijdens het lezen achter. Daarom moest ik deze eerste natuurlijk ook lezen! Ik vond het in ieder geval fijn om te zien dat er aan de formule van de opbouw weinig anders was en ik had ook deze weer binnen no time uit. Het boek behandelt meerdere facetten van het leven en na een kort stukje introductie met een anekdote van Haemin Sunim kun je allerlei mooie quotes lezen over dat onderwerp die je kunnen helpen een stuk zelfreflectie te doen, of ze geven je bepaalde inzichten in verschillende zaken.

Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt kaft.jpg

“Soms moet je opkomen voor je overtuigingen.
Je kunt niet iedereen tevredenstellen.
Laat je niet weerhouden omdat je bang bent
dat iemand kritiek op je zal hebben.
Misschien maak je een paar vijanden, maar veel anderen
zullen respect voor je hebben omdat je opkomt
voor de dingen waarin je gelooft.”

Omdat mijn leesvolgorde niet helemaal in orde was kon ik goed zien dat dit Haemin Sunim z’n eerste boek was, omdat “Houden van dingen die niet perfect zijn” net wat gepolijster was dan dit boek. Dat betekent absoluut niet dat dit boek niet goed is, want dat is ‘ie zeker weten wel! Ik heb ook gaandeweg tientallen quotes gemarkeerd die me raakten, of me erg aanspraken.

We leven in een drukke wereld en het is voor mensen in de westerse beschaving soms erg lastig om rust te vinden te midden van alle waanzin van de dag. We krijgen tig notificaties op onze mobiele telefoons, waar we soms aan vergroeid lijken te zijn en vaak voelen we ons rusteloos en vermoeid hierdoor, als we onze omgeving toelaten dit te doen! Dit boek kan je helpen om anders tegen dingen aan te kijken en rust voor jezelf te creëren.

“Als er een probleem is,
neem je dat op met degene die er verantwoordelijk voor is.
Als je er steeds omheen draait
en er andere mensen bij betrekt
omdat je bang bent de verantwoordelijke persoon
overstuur te maken en je relatie te verstoren,
wordt het probleem ingewikkelder.
Ga rechtstreeks naar de bron en regel het met die persoon
zelf, ook al voel je je daar ongemakkelijk bij.”

Dit jaar heb ik mijn leefstijl aangepast, door onder andere Facebook van mijn mobiele telefoon af te gooien. Het enige social media kanaal waar ik nog echt actief ben nu is Instagram en dat vind ik ook wel genoeg. Instagram kost me geen uren tijd op de dag, zoals Facebook dat ooit deed.

Ik ben ook veel meer gaan lezen en ik hou van mediteren in de ochtend, kort nadat ik ben opgestaan. Sowieso neem ik in de ochtend altijd wat tijd voor mezelf en maak ik me op die manier klaar voor de dag. Weten hoe ik dat doe? Check dan mijn blog artikel hierover (Let op, is wel Engelstalig 🙂 ) De huidige maatschappij kan enorm overweldigend zijn en ik vind het dan ook niet verrassend dat zoveel mensen kampen met burn-outs, dipjes, of zelfs depressie. Alle constante eisen die continu maar gesteld worden aan ieder individu kunnen hun tol eisen, als je er compleet in opgaat. Dit boek behandelt dit ook, al is het meer een filosofisch werk dan een zelfhulpboek.

“Humor opent gesloten harten.
Humor kan ons bevrijden uit de greep van onze gedachten.
Als we glimlachen, voelen we dat we dingen kunnen
accepteren die we vroeger niet konden accepteren.
We voelen dat we mensen kunnen vergeven die ons
onrecht hebben aangedaan.
Humor is een essentieel onderdeel van het leven.”

Wat ik erg waardeer van Haemin Sunim is dat hij erg open-minded is over geloof. Hij quote zelfs de Bijbel een paar keer, iets wat je niet echt verwacht van een boeddhistische monnik. In een sectie van het boek probeert hij de lezer duidelijk te maken dat elk geloof in de basis gelijk is en dat alleen de symbolen die gebruikt worden anders zijn, maar dat ze in essentie om hetzelfde draaien: zelfbeheersing. Ik vond dat stuk erg fijn om te lezen en ik hoop dat dat inzicht ook gelovige mensen bereikt en dat ze dit ter harte zullen nemen.

Haemin Sunim, de auteur van dit prachtige boek

“We vinden het niet raar om acht of negen euro te betalen voor een glas wijn.
En toch aarzelen we als het om een boek gaat dat hetzelfde kost als twee glazen wijn.”

Wat een mooi boek is dit weer. Ik moet toegeven dat ik de tweede de betere vind, maar ook dit boek bevat zoveel moois. Het is niet een erg veel lagere score die ik dit boek toebedeel. Ik raad dit boek dan ook echt van harte aan, want er zit voor iedereen wel iets in waar je wat aan kunt hebben en dat is misschien wel precies wat je nodig hebt op dit moment.

Rating:

Cover art: 🌟🌟🌟½
Papergeur: 🌟🌟🌟🌟