Review: Houden van dingen die niet perfect zijn – Haemin Sunim

Aantal pagina’s:  272

Uitgave:                 Januari 2019

“Als je een kat mee naar huis neemt en ervoor zorgt,
zelfs al is dat een kat die verlaten is en vies,
duurt het niet lang voordat het de leukste kat ter wereld wordt.” -blz.74-

Houden van dingen die niet perfect zijn.jpg

Ik heb dit boek gelezen op aanraden van Jeffrey, hij leest vaak non-fictie en vond dit boek echt eentje voor mij. Ik ben normaal eigenlijk helemaal niet zo van de zelfhulpboeken, maar na zijn enthousiasme en alles was ik toch wel heel erg benieuwd geraakt naar deze en ben ‘m dus ook gaan lezen. Met ook duidelijk in m’n hoofd dat er misschien wel hele fijne adviezen in zouden staan hoe ik misschien beter weerbaar zou zijn tegen de depressies die ik mijn hele leven bevecht. Want daarbij is het natuurlijk altijd fijn om even wat meer vangnet op te kunnen bouwen. Zoals deze tekst bijvoorbeeld, die houd ik me al mijn hele leven voor, vond het ook zo gaaf dat dat erin staat 🙂 :

“Het leven is niet wachten tot de storm voorbij is, het is leren dansen in de regen.” – Vivian Greene. blz.163-

Houden van dingen die niet perfect zijn 2.jpg

Het boek “Houden van dingen die niet perfect zijn” is geschreven door de Koreaanse boeddhistische monnik Haemin Sunim, die al eerder de bestseller “Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt” heeft geschrevenDat boek hebben we ondertussen ook in huis gehaald om te gaan lezen. Want wat zijn we daar benieuwd naar geraakt na het lezen van dit boek. Haemin heeft een zeer prettige schrijfstijl. Hij laat je bij elk hoofdstuk een stuk uit zijn eigen leven leren kennen en zo maak je lezenderwijs steeds meer mee hoe hij,onder andere door die levenservaringen tot bepaalde inzichten en wijsheden is gekomen. Na het stuk uit zijn leven krijg je in elk hoofdstuk ook allemaal teksten te lezen van hemzelf en soms van anderen die je meer inzicht kunnen geven in jezelf, maar ook de mensen in het algemeen, of om je heen. In dit boek geeft hij je handvatten mee in allerlei verschillende levenskwesties die een ieder in zijn leven wel meemaakt, van werk tot vriendschap en liefde, spiritualiteit en levensdoelen behalen.

“Ware vrijheid is vrij zijn van de angst om niet perfect te zijn.” -zenmeester Sengchan. blz.218-

Heb ik wat aan dit boek gehad? Ja, dat heb ik zeker. Het heeft me tot nadenken gezet en dingen laten inzien. Er staan absoluut hele mooie teksten in waar ik dingen van heb opgestoken, of die ik ook wil gaan proberen uit te voeren in mijn eigen leven. Zo gaat er bijvoorbeeld een hoofdstuk over dat de mens zich zorgen kan maken over wat een ander wel of niet van ze denkt, hetzij door verleden aangepraat, meegemaakt, ervaringen en/of vastgeroeste angsten. Dit hoofdstuk was voor mij heel erg herkenbaar. Ik ben namelijk iemand die vaak de angst heeft dat mensen me niet zullen accepteren of denken dat ik me maar aanstel. En dit is niet zomaar gekomen. Dit is uit mijn verleden ontstaan en uit ervaringen.

Ik ben afgekeurd en mag niet meer werken. Ik ben ziek, geestelijk maar ook lichamelijk, al ga ik met dat laatste een stuk makkelijker om, hoe moeilijk en pijnlijk het ook kan zijn. Vroeger werd mijn geestelijke ziekte Manisch Depressief genoemd, tegenwoordig Bipolair, en ik heb type 1, dat is de zwaarste soort van mijn ziekte. Hierbij heb ik ook nog PTSS, paniek en een angststoornis en heb ik pleinvrees ontwikkeld, dat laatste heb ik niet altijd last van, maar als het slecht met me gaat, dan absoluut. En hierop werd en word ik vaak beoordeeld, mensen willen niets met me te maken hebben of mogen me op voorhand al niet. En waarom? Ze lezen dingen op internet over de ziekte en nemen klakkeloos alles aan voor waarheid, zonder mij persoonlijk te vragen hoe het voor mij nou echt gaat en hoe ermee om te kunnen gaan.

Laten we eerlijk zijn, geen mens is gelijk, voor iedereen gaan dingen anders, zo ook bij bipolair. Zo ben ik ook talloze “vrienden” kwijt geraakt op momenten dat het zwaar ging met me, als ik een periode met een zware depressie doorging. Mensen wilden daar niets mee van doen hebben, er geen moeite voor doen om het te begrijpen of nog erger natuurlijk, proberen je te helpen. Er zijn mensen geweest die heel dichtbij stonden en mij niet wilden accepteren, omdat ik ziek ben. En dit vormt je in je leven. Want het leven gaat niet alleen over rozengeur en maneschijn en dat weet ik als geen ander. Maar ik ben er wel als iemand het moeilijk heeft en vind het dan ook erg moeilijk te bevatten dat dat andersom niet kan, want ineens hield ik maar weinig mensen over.

Depressief zijn is zwaar, het is een gevecht waar je voornamelijk alleen voor staat en alleen moet bevechten, maar het zou een heel stuk fijner zijn als mensen er op zijn minst begrip voor konden opbrengen in plaats van je erop neer te kijken of maar gelijk een mening te stellen als ze verzint het maar, of dingen zeggen als: “Zet dat knopje dan eens om.” Lieve mensen als ik die had, denk je dan niet dat ik die allang omgezet zou hebben?

Maar goed, onder andere dit hoofdstuk was juist voor mij zo belangrijk, Want ik merk dat door wat ik heb meegemaakt dat ik bijvoorbeeld doodsbang wordt hoe bijvoorbeeld Jeffrey zijn vrienden over mij kunnen gaan denken, als ik eens niet mee kan of als ik depressief ben en me terugtrek. Dit niet omdat ik ze niet mag, want dat doe ik juist wel, hij heeft enorme lieverds van vrienden. Maar omdat juist dat terugtrekken mij kan helpen alles op een rijtje te zetten weer en tot rust te komen, zonder al die triggers die het juist kunnen verergeren. Dit hoofdstuk geeft daarin adviezen, door niet gelijk jezelf nog verder in dat zwarte gat te trekken door er bijna vanuit te gaan dat mensen toch wel weer hetzelfde zullen reageren als hiervoor mensen hebben gedaan. Maar ook inzichten als dat het niet aan jezelf ligt, maar dat het veel meer zegt over de mensen die zomaar oordelen over je.

Houden van dingen die niet perfect zijn 3.jpg

“Als iemand die jou nog nooit heeft ontmoet van alles over je verteld, en razendsnel observaties uit zijn mouw schudt, is het duidelijk wat er gebeurt: hij projecteert alleen maar. -blz. 137-

Dit boek was voor mij dus ook een eyeopener en dat vond ik echt heel erg fijn. Natuurlijk zal ik altijd momenten houden dat die angst de kop weer opsteekt. Zo afgelopen weekend namelijk nog. Maar toen kreeg ik zo’n onwijs lief appje van een goede vriendin van Jeffrey met zo’n lieve, warme tekst erin, waardoor dat ene lichtpuntje van hoop en vertrouwen in de mensheid zich weer heeft laten opbloeien. Want ja, ik zit weer in een depressie, nog niet intens zwaar en ik hoop ook dat dat niet zover komt, maar zwaar genoeg om me behoorlijk rot te voelen. En dat het zwaarder wordt, hou ik altijd rekening mee, want het zou kunnen. Die kans bestaat altijd, maar door de liefde en het begrip van mensen als Jeffrey, mijn vrienden en de zijne zal ik het een stuk beter aankunnen. En met boeken als deze, blijf je handvatten krijgen die je soms even zo hard nodig kan hebben en je kunnen helpen om verder te gaan 🙂

“We dragen allemaal geheimen in ons hart die we niet gemakkelijk met anderen kunnen delen.
Het kunnen geheimen zijn over ziekte, geld, seksualiteit, relaties of familie. Ze kunnen een diep gevoel van minderwaardigheid, schaamte, angst of schuld oproepen.
Maar door het gewicht van die geheimen worden we nederiger en leren we beter te begrijpen.
Beoordeel mensen niet op hoe ze lijken te zijn, want ze kampen misschien met moeilijkheden die niemand kan zien.” -blz.23-

Dit boek kan ik zeker ten volle aanraden, het biedt troost als je troost nodig hebt ( al gaat er natuurlijk niets boven een vriendelijk woord of een knuffel van dierbaren, je diertjes of je geliefde ), het moedigt je bijvoorbeeld aan om dingen te gaan doen die je altijd al wilde en het brengt je wijsheid en kracht. Haemin Sunim laat zien waarom het zo belangrijk is om liefdevol en mild te zijn naar jezelf en voor anderen. Respect te tonen maar ook hoe te ontvangen. Vriendelijker zijn naar jezelf helpt je ook om vriendelijker te zijn naar anderen op deze wereld. Hij probeert je handvatten te geven om weer meer zelfvertrouwen te krijgen en om eens echt bezig te gaan met wat jou als persoon nou echt gelukkig maakt.

Dit boek kan je helpen om beter naar jezelf te kijken en naar anderen, het kan je helpen te leren hoe je van jezelf en anderen kan houden zonder dat daarbij perfectie komt kijken, want laten we eerlijk wezen, niemand is perfect, maar absoluut uniek in zijn of haar eigen zijn! Het leert je compassie te hebben voor jezelf, maar ook voor anderen. Ik geef toe ik stond eerst ook twijfelachtig tegenover dit boek, ik ben normaal niet van de zelfhulp boeken, maar dit boek komt ook totaal niet zo over en er worden ook geen verplichtingen in gegeven. Gewoon wijsheden die je zou kunnen toepassen in je eigen leven, niets moet, je mag. En misschien helpt het je, misschien ook niet. Ik weet dat ik er absoluut iets aan heb gehad. Ik ben omdat ik ziek ben nooit een zwak schaap geweest, ondanks dat mensen dat vaak genoeg zeiden. Ik ben er juist sterker door geworden en heb mezelf er juist heel erg goed door leren kennen. Natuurlijk is dat niet de leukste weg om te volgen, maar ik ben wel van mening dat je door te kijken naar je verleden ervan kan leren en je jezelf ook sterker kunt maken, al kun je het niet ontvluchten. Maar je kunt leren hoe jij ook echt jezelf mag zijn en van jezelf mag houden. En ik durf te zeggen dat dit boek absoluut mensen hierbij kan helpen. En natuurlijk gaat dat niet zonder slag of stoot, zo is het leven nou eenmaal. Maar soms is juist het lezen of horen hoe het een ander is vergaan of de adviezen opvolgen waarbij jij een goed gevoel krijgt, net dat ene kleine stapje wat je nodig had om weer wat verder te komen 🙂 Ik raad dit boek dan ook zeer zeker aan om eens te gaan lezen. Want het hoeft niet rot met je te gaan om toch dit boek met open armen te kunnen ontvangen en er toch iets aan te hebben. Of geef het cadeau aan iemand van wie je houdt. Ik ben in ieder geval heel erg dankbaar dat dit boek bestaat en dat Uitgeverij Boekerij het heeft laten vertalen en uitgebracht in ons land, maar ook onwijs dankbaar dat Jeffrey me zover heeft gekregen met zijn enthousiasme en liefde en steun dat ik het ben gaan lezen.

En dan moet ik echt even deze tekst ook met jullie mede boeken liefhebbers delen, want kom op, dit is toch gewoon een geweldige tekst! 😀

“Als ik een boek zie dat ik wil lezen, koop ik het gewoon.
Ik hoef het niet meteen te lezen; als het maar op mijn boekenplank staat doe ik dat vanzelf.
Ook al is het een boek dat je beter als deurstopper zou kunnen gebruiken of een ingewikkeld filosofisch werk, er komt een moment waarop ik ervan zal kunnen genieten.” -Haemin Sunim. blz. 265-

Dit boek krijgt van mij dan ook…

Rating:  🌟🌟🌟🌟🌟 sterren

“De liefde heeft geen andere reden nodig dan de liefde zelf.” blz.67-

3 gedachtes over “Review: Houden van dingen die niet perfect zijn – Haemin Sunim

Bren, I was so impressed by your review here of “Keeping things are not perfect” by the Korean Buddhist monk Haemin Sunim. I trust from all you said that he offers wisdom & ways to deal with one’s life & other people. Most of all, I was impressed by your unique capacity to open up about yourself & the health issues you have dealt with & still do, as you have done so before. Using yourself as an example to apply the precepts of the book make your review all the more meaningful. And your example of Jeffrey’s love & your love for him & his circle of friends & life is the best example of all. My compliments & admiration! Just reading your review is a help to me personally. Phil

Liked by 2 people

• Jeffrey Debris zegt:

We’re so glad to hear that this review was a help to you, Philip! I think takes a lot of courage to share something this personal, but I really appreciate that Bren did. It’s important to make people more aware of mental issues and how depression can affect someone. She asked me if it was a good idea to leave the review as she wrote it. I read it before it was posted publicly and was really impressed by her honesty and open heartedness. That’s why we decided to leave all of her personal notes in this review. Hopefully others will find strength in her words and they’ll try this book as well. By the way, the book is available in English! The title is “Love for imperfect things”!

Love, Jeffrey

Liked by 2 people

• philipfontana zegt:

Jeffrey & Bren, Jeffrey, You are so right that it was the best decision by you both, especially Bren, to leave the personal comments in the review. As you said, through Bren’s words others will have the courage to be strong. Thanks for the English title. Phil