Review: Star Wars: Thrawn — Timothy Zahn

Uitgeverij:                     Del Rey

ISBN:                             9780345511270

Uitvoering:                   Hardcover

Aantal Pagina’s:           427

Uitgave:                         April 2017

Afbeeldingsresultaat voor thrawn timothy zahn

Ik ben een enorme fan van de originele Thrawn trilogie van Timothy Zahn en dit boek was dan ook gewoon een instant buy voor mij. De oude trilogie was mijn eerste set boeken sinds mijn leesdip na de verplichte leeslijst van de HAVO. Ik was meteen een fan van de “extended universe” zoals de boeken van Star Wars destijds genoemd werden. Ik heb ze nog steeds in de boekenkast staan en hoop ze ooit nog eens te vervangen door hardcovers.

Thrawn is een karakter geweest uit het “extended universe” die mij altijd bij is gebleven en uiteindelijk uitgroeide tot een van mijn favoriete Star Wars karakters. Hij is hyperintelligent en een tactisch meester en lijkt zijn vijand altijd een paar stappen voor te zijn. Ik hou er van als karakters zo goed in elkaar zitten! Ik was dan ook erg aangenaam verrast toen ik zag dat Disney ervoor had gekozen Thrawn een nieuw plekje te geven in de nieuwe canon van Star Wars. Weliswaar is Mitth’raw’nuruodo, of Thrawn voor vrienden, nu geplaatst in de tijd van de Galactic Empire, maar hij past daar echt perfect tussen! In dit boek volgen we hem op de voet vanaf het moment dat hij zichzelf aanbiedt bij Emperor Palpatine en zien we hoe hij de rangen van de imperialistische vloot bestijgt.

“I see you were not paying attention at the end. I thought not. We’re being transferred, Commander. I am now captain of the ISD Chimaera.” — Blz. 283

Timothy Zahn heeft zichzelf weer bewezen met dit boek! Het bevatte alles waar ik op hoopte en meer. Alle intrige van de Galactic Empire, diverse ontmoetingen met Palpatine zelf en personages die we kennen uit onder andere de Clone Wars, zoals Commander Yularen. Je waant je direct in het Star Wars universum!

Thrawn Pic

Het verhaal is verdeeld in twee verschillende verhaallijnen, waarbij ik aanvankelijk eigenlijk maar weinig gaf om de verhaallijn waar je Arihnda Pryce volgt, een jonge vrouw die gespecialiseerd is in de mijn industrie. Maar naarmate het verhaal volgde en duidelijk werd wat haar rol was in het verhaal, begon het allemaal netjes bij elkaar te komen en snapte ik waar Timothy Zahn heen wilde met haar verhaallijn. Vooral de link met Lothal, een planeet die in de Rebels animatieserie een rol speelt was daardoor duidelijker!

“At one time or another, every warrior wishes to have an unconquerable fortress. Such a fortress is perceived as a refuge, a place of defiance, or a rock upon which enemies can be goaded into smashing themselves to their own destruction.” — Blz. 354

Elk hoofdstuk start met een stuk cursief gedrukte tekst met hierin Chiss wijsheden en filosofieën voor krijgers. Deze zijn erg goed geschreven en geven je de nodige inzichten voor het komende hoofdstuk. Het deed mij erg denken aan de stijl van de Dune boeken van Frank Herbert, daar is bij de start van elk hoofdstuk ook altijd eerst zo’n stukje tekst te vinden. Het is een mooie toevoeging die veel toevoegt!

Thrawn Pic 2.PNG

Tijdens het verhaal merkte ik dat ik steeds meer met de karakters mee begon te leven. Vooral voor Thrawn en zijn assistent Eli Vanto kreeg ik steeds meer sympathie terwijl ze proberen een groep rebellen te stoppen. Timothy Zahn heeft het boek op zo’n manier geschreven dat je sympathie krijgt voor wat eigenlijk de bad guys zijn. Hetzelfde als wat ik ook ervoer toen ik Breaking Bad keek! Nu moet ik wel toegeven dat ik altijd meer van de Dark Side karakters heb gehouden in Star Wars, omdat ze gewoon veel interessanter zijn. Thrawn is absoluut een van de meest noemenswaardige karakters die ik ken en dit boek is een van de beste van de nieuwe canon boeken die ik tot nu toe heb gelezen. Ik kan dan ook niet wachten om met de volgende aan de slag te gaan, want die ligt uiteraard al op mijn TBR stapel!

“All people have regrets. Warriors are no exceptions. One would hope it was possible to distinguish between events caused by one’s carelessness or lack of ability and those caused by circumstances or forces beyond one’s control. But in practice there is no difference. All forms of regret sear equally deeply into the mind and soul. All forms leave scars of equal bitterness.” — Blz. 416

Als je een Star Wars boek wilt lezen en je hebt er nog geen eentje gelezen, laat dit dan de eerste zijn die je leest! Het is Star Wars, zoals Star Wars hoort te zijn, maar dan vanuit het oogpunt van de Empire! May the Force be with you!

-Jeffrey

Rating:

Cover art: 🌟🌟🌟🌟