Review: De Duistere School – Sandra J. Paul

ISBN:                                 9789082893946

Uitvoering:                      Hardcover

Aantal pagina’s:             215

Uitgave:                           Februari 2019

De Duistere School 4

“Eenmaal je op deze school zit, geraak je er nooit meer weg”

De twaalfjarige Quinten woont samen met zijn vader in het gezellige en hechte Kraaidorp. Zijn moeder is vier jaar geleden overleden en Quinten mist haar verschrikkelijk. Hij heeft bijna elke nacht wel nachtmerries over haar. Toch voelt dit voor Quinten niet perse als een straf, na al die jaren zijn ze een deel van zijn leven geworden en geven de nachtmerries hem de kans om toch zijn moeder nog te kunnen zien.

Dan breekt er een gigantische storm uit in het dorp; de Grote Storm. De dag na de Grote Storm staat er ineens vanuit het niets een gruwelijk groot en somber gebouw midden in een maisveld in Kraaidorp. Het gebouw ziet eruit alsof het zo uit een griezelfilm is gehaald. Niemand begrijpt waar dit mysterieuze gebouw vandaan komt en wie hier verantwoordelijk voor is. Men speculeert en klaagt er op los, maar het pand “De Duistere School” lijkt zich alleen maar verder uit te breiden. Vanaf die dag is niets meer hetzelfde in hun ooit zo rustige dorpje. De directrice van de school meldt dat die dag om vijf uur alle kinderen op het internaat worden verwacht, geen uitzonderingen daargelaten. Iedereen lijkt wel in een soort trans te raken, de ouders gaan snel naar huis met hun kinderen om hun spullen te pakken en de kinderen gaan maar wat vrolijk hierin mee. Iedereen, behalve Quinten.

“Wacht,’ roept Quinten uit. ‘Maar wij willen helemaal niet naar het internaat. Waarom moet dit? Wij kunnen toch gewoon naar huis elke avond?’ ‘Nee, zegt mevrouw Zwart beslist. ‘Jullie oude leventjes zijn voorbij. Vanaf nu doe je wat wij zeggen, zoals het op elke goede school hoort.” -blz.35-

Quinten vindt het allemaal maar vreemd en vertrouwt er niets van, maar niemand wil hem geloven. Diezelfde dag nog is ieders leven volledig veranderd, niemand lijkt problemen te hebben met dit vreemde gebouw en het rare verzoek van de directrice, ook de vader van Quinten brengt hem naar de school toe. Quinten blijft bij hoog en laag beweren dat dit niet normaal is en dat er iets heel erg vreemds aan de hand is, maar niemand luistert. De ouders lijken hun kinderen te zijn vergeten en zo andersom de kinderen ook hun ouders en hun leven hiervoor.

“De avond van de Grote Storm, toen Quinten angstig naar zijn vader op zoek ging, pakte hij zijn zoon stevig vast en zei geruststellend dat er niets engs zou gebeuren. ‘Je bent altijd en eeuwig veilig bij mij,’ zei Quintens vader tegen zijn zoon, ‘ik zal voor je zorgen’. Amper een dag later weet de man niet eens meer wie zijn zoon is en wat hij hem heeft aangedaan. Frederik Verhelst is Quinten vergeten, net zoals alle andere ouders geen idee meer lijken te hebben wie hun kinderen zijn. ” – blz. 88-

Dan beginnen er een voor een kinderen te verdwijnen. Quinten lijkt de enige die dit opvalt, maar wat kan hij in zijn eentje beginnen tegen Bertus en Colette Zwart…

Wat is dit een ongelooflijk gaaf en leuk boek! Sandra J. Paul heeft een heerlijk vloeiende,  vlotte schrijfstijl en weet je vanaf de eerste pagina het verhaal in te trekken. Toen ik het boek voor het eerst zag was ik al verliefd op de cover, want wat ziet die er ontzettend gaaf uit, ik hou van dat duistere, spookachtige tintje. Maar het wil niet altijd zeggen dat de inhoud van het boek matcht met hoe de cover eruit ziet. Sandra heeft dat gelukkig helemaal waar gemaakt, wat de cover belooft dat zit ook in het verhaal verweven. De cover past ontzettend goed dus bij het verhaal, ik hou ervan! Het is spannend, mysterieus en verslavend goed. Er staan bij elk hoofdstuk ook geweldige illustraties, dit geeft een heerlijk duistere sfeer aan het boek. Ik vind het erg jammer dat het een stand alone is, want ik zou hier zeker meer over willen lezen. Dit boek is een echte must read en mag absoluut niet ontbreken in je boekenkast. Ik raad dit boek zeker aan aan de jeugdige thriller lezers, maar ook zeker aan volwassenen. Dit boek wil je gewoon gelezen hebben en daarna een plekje geven in je geliefde boekenkast, want wat is dit gaaf! Ik heb werkelijk genoten van dit verhaal en ga absoluut meer van Sandra J. Paul lezen, want wat kan die vrouw een geweldig verhaal neerzetten 😀 Ik geef dit boek dan ook 5 sterren.

Rating:  🌟🌟🌟🌟🌟

Een gedachte over “Review: De Duistere School – Sandra J. Paul

Bren, Sandra J. Paul’s “The Dark School” may be a youth thriller, as you label it, but it sure scares me! You write so vividly about the plot line. I can see how you suggest this should be part of a series & not a stand alone book. –Excellent review! The plot still shakes me as you describe it! Phil