Review: Dansen tot de zon komt – Marieke Frankema

Uitvoering:                       Paperback

Aantal pagina’s:              388

Uitgave:                            Juni 2019

Met dank aan Uitgeverij Nimisa Publishing House en Marieke Frankema voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.

Dansen tot de zon komt 4.jpeg

Met  Dansen tot de zon komt heeft Marieke Frankema  weer een heerlijk boek weten neer te zetten. Ik zat al snel in het verhaal en wou het ook echt het liefst niet wegleggen.

Machteld is een jonge meid die volledig tot zichzelf komt als ze danst, het is dan ook haar lust en haar leven. Er is niemand anders in het dorp die zo prachtig kan dansen als zij. Dit blijft dan ook niet onopgemerkt en reikt zelfs tot in het kasteel van de Heer Telfour. Machteld wordt door hem gevraagd, of eigenlijk ontboden, om dansles te gaan geven aan zijn twee kinderen, de tweeling Vallerie en Albaric. Over een aantal weken zullen zij er volledig klaar voor moeten zijn. Zij zullen dan debuteren in de hogere kringen en moeten trouwen. Normaal gesproken worden danslessen gegeven door hoogstaande leraren en/ of leraressen, maar door de uitbraak van Toverij is dit niet mogelijk. Zal het de molenaarsdochter Machteld gaan lukken om Albaric en Vallerie het dansen te leren?

“Als ze danst-‘ begon Vallerie, maar Albaric viel haar meteen in de rede. ‘Het is nauwelijks te geloven dat ze slechts een dorpsmeisje is, vader. Ze danst alsof ze persoonlijk door de heiligen is aangeraakt.” -blz. 54-

Het is al snel te merken dat Machteld absoluut haar vak als danslerares verstaat, onder haar leiding leert de tweeling al snel te dansen. Zij het nog niet zo soepel als dat ze zou willen, maar de basis is gelegd en van hieruit valt natuurlijk altijd meer te leren. Machteld blijkt in al haar onschuld niet zomaar een simpel arm dorpsmeisje te zijn, maar weet al snel de harten van Tomas, Albaric en ook Vallerie te veroveren. Machteld komt erachter puur oog te hebben voor maar een van hun, Vallerie. En laat die liefde nou absoluut verboden zijn.

“Ze ving Valleries blik en het was alsof een warme bliksemschicht haar hart trof. Haar benen voelden tegelijkertijd licht en zwaar, haar armen wolkig en gevuld met stroop en er vlogen duizend vlinders door haar buik en borstkas. -Machteld. blz. 77-

Vallerie en Machteld vallen als een blok voor elkaar en de meiden willen niets liever dan in elkaars armen zijn. Helaas is de liefde tussen twee vrouwen ten strengste verboden en zullen ze dan ook uiterst voorzichtig moeten zijn. Dan gebeurt er iets wat niemand zag aankomen en wordt Machteld terug naar huis gestuurd. Vallerie waagt in al haar radeloze en intense verdriet een poging om Machteld weer terug naar het kasteel te krijgen, om weer samen te kunnen zijn. Alleen is haar keuze daarin zo enorm drastisch, dat de gevolgen niet te overzien zullen zijn.

“Hoe kon iets dat zo goed voelde, dat zo belangrijk was, ooit fout zijn?” – Machteld. blz.175-

Dansen tot de zon komt 1.jpeg

Wat is dit een mooi verhaal, wederom bewijst Marieke dat ze onwijs fijn kan schrijven. Haar schrijfstijl is vlot en heerlijk vloeiend, waardoor ik razendsnel door het verhaal heen vloog. De personages zijn zo beeldend neergezet dat je al rap een band met ze vormt en lief en leed met ze deelt. Ik vond het werkelijk een plezier om te lezen. Maar dit boek is niet alleen maar leuk, het verhaal laat je zo’n beetje elke emotie voelen die je in je lijf hebt, van een luide lach, naar een traan van intens verdriet. Marieke weet je mee te voeren in deze wereld en als je dan die laatste bladzijde omslaat, blijft het je nog lang na. Ik vond het prachtig geschreven en raad dit boek dan ook zeker aan! Van mij krijgt dit boek dan ook 4 1/2 ster 😀

“Soms komt de lelijkste boodschap als het fraaiste geschenk.” -Tomas. blz.188-

Ik las dit boek voor de blogtour die rondom dit boek werd georganiseerd en wat ben ik blij dat ik eraan heb meegedaan. Ben jij benieuwd wat de andere bloggers van dit boek vonden, dan is dat natuurlijk terug te vinden in de banner. Ik geef je hierbij de link naar de blog die gelijk met mij een review schrijft over dit prachtige boek 🙂

Dansen tot de zon komt 2.jpeg

“Het was altijd Vallerie geweest. Vanaf het eerste moment, sterk en bijzonder als Magie, fout en verboden als Toverij.” – Machteld. blz. 256-

Rating          🌟🌟🌟🌟 ½