Review: De Held van Anwyn

ISBN:                      978-94-92585-38-7

Uitvoering:           Paperback

Aantal pagina’s:  120

Uitgave:                 Juni 2019

Met dank aan Uitgeverij Dutch Venture Publishing voor het recensie-exemplaar.

De Held van Anwyn 4

“De jonge prins Pwyll weet dat hij in de problemen zit als hij per ongeluk Arawyn, koning van de Andere Wereld, beledigd. Om zijn eer en zichzelf te redden, neemt hij Arawyn’s gedaante aan en reist hij naar het magische hof van Anwyn. Daar moet hij de gevaarlijke Hafgan verslaan. Doen alsof je een oeroude onsterfelijke koning bent, is alleen makkelijker gezegd dan gedaan…

De onsterfelijke Rhiannon wil maar een ding: ontsnappen aan haar verloofde. Daarom sluit ze een overeenkomst met Pwyll. Zij helpt hem, als hij haar meeneemt naar de mensenwereld. Wanneer duistere krachten zich rondom Anwyn verzamelen, moeten ze beiden boven zichzelf uitstijgen, of alles verliezen.”

Deze fantasy novelle van Cathinca van Sprundel is het eerste werk wat ik van haar gelezen heb. Had al wel veel over haar schrijven gehoord en was dan ook zeer benieuwd wat ik er zelf van zou vinden. Toen Dutch Venture Publishing een blogtour rondom dit boekje startte, deed ik er er dan ook graag aan mee. En ik kan zeggen dat ik daar zeker geen spijt van heb, want dit is echt een leuk en origineel fantasy verhaal wat net als De Vrouwe van Myrdin gebaseerd is op de Mabinogion, een oude verzameling mythen uit Wales die in de veertiende eeuw zijn opgeschreven. Nu ben ik zelf helemaal weg van mythen dus dat sprak me al gelijk aan. Ik gebruik normaal liever geen achterflaptekst, wat ik zoals jullie hebben kunnen zien dit keer wel gedaan heb. Dit komt omdat deze novelle maar 120 pagina’s heeft en het me veel leuker lijkt dat jullie zelf kunnen oordelen wat jullie ervan gaan vinden, wat ik wel kan vertellen is natuurlijk mijn eigen mening 😀

Het verhaal zit leuk in elkaar en is goed te volgen, de schrijfstijl van Cathinca is vlot waardoor ik het dan ook al rap uit had. Ze laat de hoofdpersonages Pwyll en Rhiannon goed tot leven komen, wat ik best knap vind omdat het natuurlijk om maar een dun boekje gaat. 🙂 Soms vond ik het taalgebruik ietwat gewoontjes voor een fantasy dan wat ik normaal gewend ben en persoonlijk ook mooier vind, maar ik snap absoluut waarom Cathinca dit gedaan heeft. Zo geeft ze in de inleiding in het boek ook al aan dat ze graag op haar eigen manier schrijft voor lezers van jong tot oud. Daar is ze dan ook zeker in geslaagd 🙂 Ze neemt haar tijd om je kennis te laten maken met de personages en de wereld waarin zij leven zonder dat dit langdradig of langzaam aanvoelt. Het leest gewoon lekker weg. Nu ben ik aardig wat fantasy gewend dus dat was voor mij wel even wennen, maar ik vond het absoluut een leuke manier om kennis te maken met haar schrijven. De novelle heeft maar weinig bladzijdes, maar toch weet ze het leuk neer te zetten, ik ben dan ook best nieuwsgierig geworden naar andere werken van haar hand 🙂

De Held van Anwyn 3

Het is dan wel een dun boekje, maar dan wel eentje die je bij blijft. Het is wat ik al zei een origineel en leuk verhaal en is absoluut netjes uitgewerkt. Een lekker tussendoor verhaal, wat zo fijn kan zijn soms. Kan het dan ook zeker aanraden aan de beginnende fantasy lezers om op deze manier kennis te maken met een van de heerlijkste genres in boekenwereld die er bestaat 😀

Van mij krijgt De Held van Anwyn dan ook 3 en een halve ster 🙂

Rating:  🌟🌟🌟 ½