Review: Blogtour Momentum – Shelena Shorts

Uitgeverij:             Dutch Venture Publishing

ISBN:                      978-94-92585-35-6

Uitvoering:            Paperback

Aantal pagina’s:   302

Uitgave:                 Juni 2019

Met dank aan Dutch Venture Publishing voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.

Sophie en haar moeder zijn nog maar kort geleden naar San Francisco verhuisd. En dit is niet hun eerste verhuizing, maar de zoveelste. Sophie is er onderhand wel klaar mee om elke keer het “nieuwe meisje” in de klas te zijn en mag dan ook het eindexamenjaar via de online high school afmaken. Dit tot grote vreugde van Sophie, op deze manier voelt ze zich veel prettiger dan dat ze elke keer maar gemaakt sociaal tegen mensen moet doen. Ze kan zich op deze manier veel beter op haar schoolwerk concentreren, omdat ze niet recht tegenover iemand zit waar ze zich ongemakkelijk bij voelt. Toch vindt haar moeder dat ze wel wat socialer mag worden, ze vind dat ze zich teveel afzondert en ze legt Sophie dan ook twee opties op waaruit ze moet kiezen, of Sophie moet mee gaan doen met buitenschoolse activiteiten om zo meer onder de mensen te komen, of ze zal wekelijks met haar moeder lunchen op de campus van Berkeley waar zij een baan heeft. Sophie hoeft daar niet lang over na te denken en kiest dan ook voor het laatste. Na een van deze wekelijkse lunches leert ze Weston kennen. En niet zomaar, nee ze rijdt tijdens het achteruitrijden vol tegen zijn auto op. Sophie schrikt zich rot en biedt gelijk aan de schade te willen vergoeden, hier wil Wes alleen helemaal niets van horen, volgens hem komt het allemaal goed en hoeft ze zich nergens zorgen om te maken. Vanaf dat moment betrapt Sophie zichzelf erop dat ze wel heel vaak aan Wes denkt en hem eigenlijk toch wel vaker wilt zien. Ook neemt zij in de tussentijd een baantje bij een tweedehands boekhandel, omdat ze haar eigen schade aan haar auto moet zien te bekostigen. De twee tieners komen elkaar al snel weer tegen op de campus en zo komt Sophie er dan ook al rap achter dat Wes steenrijk is en een gigantisch fortuin te besteden heeft, dit heeft hij van zijn ouders geërfd. Ze zien elkaar steeds vaker en leren elkaar al snel beter kennen. Ze zijn stapelgek op elkaar, maar toch blijft Sophie haar vraagtekens bij Wes zetten. Want hoe meer hij haar verteld over zijn treurige verleden, hoe meer dingen die hij zegt niet lijken te kloppen. Sophie besluit dan ook op onderzoek uit te gaan, want als ze ergens niet tegen kan is het wel als er tegen haar gelogen wordt. Ze moet en zal de waarheid achterhalen.

“Halverwege de sectie met romans bleef mijn zoekende blik hangen op een boek dat er uitzonderlijk oud uit zag. Het was een Victoriaanse klassieker van Elizabeth Gaskell, getiteld ‘North and South’. Aan de binnenzijde stond een vervaagde boodschap: Fijne achttiende verjaardag, lieverd. Liefs, mama, 8 oktober 1962. Dat was ook toevallig! Er liep een kleine rilling over mijn rug bij het lezen van de woorden.” – Sophie.blz.13-

Momentum is het eerste deel uit een Young-Adult serie van Shelena Shorts. Toen ik de cover van dit boek zag was ik eigenlijk gelijk verkocht, zo mijn stijl gewoon! De kleuren en dat Victoriaanse erin, ik hou ervan. Ik wou dan ook niets liever dan meedoen aan de blogtour rondom dit boek. Maar heeft het verhaal me ook weten te bekoren? Niet zozeer als dat ik hoopte, ik zat in het begin al vrij snel van: “oh nee, dit is toch a.u.b. niet het zoveelste Twilight wannabe verhaal hè?”, waardoor ik al vrij snel afgeleid raakte met lezen omdat ik het Twilight gebeuren onderhand wel een beetje zat ben, aangezien dat zo’n gigantische hype toentertijd was en de serie mij eigenlijk heel erg had teleurgesteld. Maar gelukkig waren het maar een aantal momenten tussen Sophie en Wes die erop leken en is het verhaal zelf toch echt anders. Het idee is absoluut origineel verzonnen en daardoor wou ik het dan ook echt verder lezen. De hele korte zinnen stoorden me echter wel, als ze wat langer waren geweest had ik het iets prettiger lezen gevonden. Nu kwam het af en toe wat gehaast geschreven over en dat vond ik jammer. Had vloeiender gekund, want Shelena Shorts heeft absoluut een leuke schrijfstijl verder. Dus hopelijk zal dat in de volgende delen anders zijn. Het verhaal werd naarmate het boek vorderde wel steeds spannender en kreeg ook meer vaart erin.

“Nee, alleen auto’s die al heel lang in mijn familie zijn.’ En die vind je zo leuk dat je een groot huis voor ze koopt?’ ‘ Het zijn de enige dingen die voor mij een herinnering levend houden. Jij had het over foto’s als herinneringen van plekken waar je geweest bent en van mensen van wie je houdt. Voor mij vertellen die auto’s daar,’ hij bewoog zijn hoofd richting het garagegedeelte van het huis, ‘de beste verhalen over het verleden. Ze vertellen echt waar mensen geweest zijn. Dat is hoe ik de dingen die ik wil onthouden levend hou’.” – Wes.blz.90-

Wes is nogal mysterieus, hij vertelt aan de ene kant van alles maar aan de andere kant toch ook weer niet. Ook is er iets met Wes aan de hand, maar daarover zegt hij geen woord. Dit vond ik op een gegeven moment wat vervelend worden en had ik zoiets van: “nou kom op joh, even iets meer prijsgeven mag onderhand wel.” Dat gebeurt gelukkig dan uiteindelijk ook wel, maar eigenlijk pas wanneer Sophie op onderzoek uitgaat kom je wat meer te weten over hem en begint zijn personage ook meer levendig te worden. Want heel leuk dat ie als heel knap en alles wordt omschreven natuurlijk, maar je wilt als lezer natuurlijk ook wel een feeling krijgen met dat “knappe” personage. Ik was eerst bang dat dat me dus absoluut niet ging lukken, maar gelukkig gebeurde dat wel en begon ik ook een band met Sophie en Wes te krijgen. Sterk genoeg om te durven zeggen dat ik toch echt wel  benieuwd ben naar het tweede deel van dit boek. Al helpt het einde van het boek daar ook een hele hoop aan mee, want die eindigt met een behoorlijke cliffhanger, dus je wilt toch echt weten hoe dit verder gaat lopen. Al met al, ondanks dat ik me niet in alles kon vinden in dit boek, vond ik het zeker geen slecht boek. Het is gewoon een lekker boek voor tussendoor en die boeken hebben we toch ook zeker af en toe even nodig 🙂 Ik geef dit boek dan ook drie sterren, een voldoende maar er kan absoluut nog het een en ander beter aan 🙂

“Schat, jullie moeten niet over zulke dingen nadenken. Je kunt beter stilstaan bij de dingen die je wilt doen, niet de dingen waar je bang voor bent. Iedereen gaat een keer dood. Daar kun je niets aan veranderen. Je moet het beste maken van de tijd die je hebt. Als je tijdens je leven niet de dingen doet waar je blij van wordt, wat maakt het dan uit hoeveel tijd je hebt?” – Gayle, moeder van Sophie.blz,235-

Rating:  🌟🌟🌟

Een gedachte over “Review: Blogtour Momentum – Shelena Shorts

Bren, You have an excellent capacity, from what I only browsed here, to read critically this first volume in Shelena Shorts’ Young-Adult series! How do you do it all & keep up? –My compliments! Phil