Review: Koninginnen- Kendare Blake

Samen ter wereld gekomen,

maar niet om vriendinnen te zijn.

Drie duistere zussen,

alle drie beeldschoon.

Twee van hen zullen sneuvelen,

Slechts een verdient de troon.”

Op het mysterieuze eiland Fennbirn wordt elke generatie een drieling geboren, drie zusjes, Koninginnen. Elk van de meisjes heeft een bijzonder krachtige gave. Zo wordt er gezegd dat; Mirabella, de legendarische elementaliste, heftige stormen kan oproepen en de macht heeft over het vuur. Katherine, de gifmengster, zonder ook maar ziek te worden zou zij elk gif tot zich kunnen nemen, wat voor ieder ander een dodelijke afloop zou hebben. Arsinoe, de naturaliste, zou alles om zich heen in bloei kunnen laten komen en zonder moeite de wildste dieren temmen en naar haar hand kunnen zetten. Zulke machtige en mooie gaves, maar toch zal er maar een gekroond kunnen worden tot de werkelijke Koningin van het eiland. Op hun zestiende verjaardag zal het leven van Mirabella, Katherine en Arsinoe volledig veranderen. Ze zullen vanaf dan de strijd met elkaar aan moeten gaan en niet zomaar eentje, maar een strijd van leven op dood. Er kan maar een koningin winnen om over het eiland te heersen, de andere twee zullen hun leven erbij laten. En of ze het daar mee eens zijn of niet, dit is hoe het er altijd al aan toegegaan is op Fennbirn en er wordt streng op toegekeken dat de koninginnen zich eraan houden.

“Het is voor jou van belang dat het de waarheid is,’zegt de hogepriesteres. ‘Want anders is het veel te wreed om een koningin te dwingen te doden van wie ze houdt. Haar eigen zussen. En voor haar om te moeten toezien dat die zussen naar haar toe komen als wolven, op jacht naar haar hoofd.” – blz.124-

Koninginnen is het eerste deel in de “Three Dark Crowns” serie. Het verhaal wordt verteld vanuit drie oogpunten, namelijk die van Katherine, Mirabella en Arsinoe; de drie koninginnen. Het perspectief wisselt zich per hoofdstuk om, wat duidelijk wordt aangegeven en niet eens wennen was, het leest eigenlijk best fijn weg. Door de manier waarop dit boek geschreven is krijg je als lezer de kans een band te krijgen met de personages. Dit vind ik erg leuk bedacht en gedaan, al heb ik in dit eerste deel nog niet echt een favoriet, op zich hebben ze alle drie wel iets en toch ook weer niet. Maar dat maakt de personages zeer zeker heel erg interessant. Er is duidelijk te merken dat dit boek het eerste deel uit een serie is; zo wordt je vooral voorgesteld aan alle personages, je leert hoe het eraan toe gaat op de verschillende hoven, de intriges die zich aan het hof afspelen bouwen zich steeds meer op, maar verder miste ik de echte spanning nog wel wat. Gelukkig maakte Kendare Blake dat tegen het einde weer ruimschoots goed en eindigde het vol spanning waardoor ik ongelooflijk benieuwd werd naar het tweede deel. Het concept is heel erg leuk bedacht en zeker origineel, dat was dan ook een van de redenen dat ik dit boek echt moest en zou lezen. Het verhaal kwam dan wel wat traag op gang maar zit ondanks dat toch wel goed in elkaar, de personages zijn interessant en ik wil zeker meer van ze weten.

“Alleen een koning-gemaal is dwaas genoeg om van een koningin te houden.” -blz.137-

De kaart voorin het boek, Really love that in books!

Kendare Blake heeft een boeiende schrijfstijl, het is vlot geschreven en je leest er makkelijk doorheen. Ik vond het dan wel wat traag op gang komen maar het smaakt zeker naar meer en ik wil dan ook echt verder lezen in deze serie 🙂

Rating:   🌟🌟🌟½

Happy reading!!!

2 gedachtes over “Review: Koninginnen- Kendare Blake

• medusadewit zegt:

Ik had er zoveel over gehoord en zoveel verschillende meningen, moest het gewoon lezen. En het is me zeker niet tegengevallen, ben nu in het tweede deel bezig en dat begon al gelijk goed, zit al veel meer spanning in ook. Alvast heel veel leesplezier als je het boek gaat lezen😘