Review: De Dood van Mevrouw Westaway – Ruth Ware

Een meisje bij drie
Een jongen bij vier
Vijf voor zilver
Zes voor goud
Zeven voor een geheim
Niemand ooit toevertrouwd”

Harriët Westaway, beter bekend als Hal, is een jonge meid van 21 jaar, ze is wees. Haar moeder overleed drie jaar geleden bij een aanrijding vlak voor hun huis, de dader was doorgereden en nooit gevonden. Als beroep leest Hal Tarot kaarten voor mensen in een kleine kiosk die ze huurt op de pier in Brighton. Ze is hier onwijs goed in, al gelooft ze er zelfs niets van dat er ook maar iets van magie met de kaarten te maken heeft. Ze weet exact wat elke kaart betekent en hoe hem uit te leggen, maar doet nog het meeste aan het zogenaamde cold-reading; mensen lezen door middel van lichaamstaal, wat voor kleding/sieraden iemand draagt en door suggestieve vragen te stellen waardoor iemand allerlei informatie over zichzelf bloot geeft zonder het zelf door te hebben. Hal heeft het niet alleen psychisch erg moeilijk, ze mist haar moeder ontzettend en is ongelooflijk eenzaam, maar financieel zit ze er ook volledig doorheen. De vele achterstallige rekeningen blijven zich maar opstapelen, ze loopt achter met de huur van haar troosteloze appartement en van de kiosk, er is amper tot geen geld voor eten en drinken en alsof dit allemaal nog niet rampzalig genoeg is, zit er ook nog een malafide woekeraar achter haar aan die steeds meer geld wil zien. Hal’s leven ziet er maar troosteloos uit, ze weet zich geen raad meer wat nog te kunnen doen om haar situatie te verbeteren. Dan op een dag ontvangt Hal een brief van een notaris waarin staat dat haar grootmoeder is overleden en dat ze een van de erfgenamen is van een groot fortuin.

“Aanzienlijk legaat… testamentaire erfgenamen… Hal’s maag knorde. Afwezig pakte ze het frietje op van haar schoot en at het op, terwijl ze wijs probeerde te worden uit de inhoud van de brief. Maar ze begreep er niets van. Helemaal niets. Want haar grootouders waren al ruim twintig jaar dood.” -Hal.blz.19-

Hal beseft al snel dat er hier sprake moet zijn van een vergissing en ze legt de brief dan ook eerst ter zijde. Maar toch blijft het aan haar knagen, het zou misschien wel eens een oplossing voor haar problemen kunnen zijn… Ze besluit dan ook om zich voor te doen als de zogenaamde dochter van de verloren gewaande dochter ‘Maud’ van mevrouw Westaway en reist af naar ‘Trepassen House’. Ze denkt dat dit haar wel moet gaan lukken door haar ervaring als Tarot lezer en haar cold-reading technieken. Gaat het Hal ook daadwerkelijk lukken om dit voor elkaar te spelen?

“Wat zou ze er niet voor over hebben om een paar duizend pond van die rijkdom te hebben- ze hoefde echt niet zo’n dure auto, met een tiende van de aanschafprijs zou ze al tevreden zijn. Ze hebben alles al, ze hebben niet nog meer geld nodig. Opnieuw voelde ze iets hards en scherps in haar binnenste, een soort gloeiende pijn die stolde in ijzeren vastberadenheid.” -Hal.blz.70-

De Dood van Mevrouw Westaway 1.jpg

Hal maakt vanaf de begrafenis van haar ‘vermeende oma’ kennis met de andere leden van de familie Westaway en het landhuis ‘Trespassen House’. Al snel komt ze erachter dat de familie alles behalve hecht is met elkaar en dat er iets heel erg vreemds en raars aan de hand is. Mevrouw Westaway schijnt tijdens haar leven een gemeen, sadistisch en autoritair persoon te zijn geweest tegenover haar kinderen en speelde ze zelfs tegen elkaar uit. Dit is nog steeds merkbaar bij de broers door hoe ze met elkaar omgaan. Er is iets duisters aan de hand rondom de erfenis. Hal wil het liefste terug naar huis, alles beter dan in de situatie blijven waar ze nu in terecht is gekomen. Maar is ze hier niet al veel te laat mee?

“Après moi le déluge. Wat betekent dat? Het is iets met zondvloed, he?’ Letterlijk, ja.’ Hij wierp haar een blik toe en gaf richting aan om voor een vrachtwagen af te slaan. Nadat ze de bocht hadden genomen, ging hij door: ‘In Frankrijk is het een beroemd gezegde. Het wordt persoonlijk toegeschreven aan Lodewijk XIV, de laatste koning voordat de revolutie uitbrak en zijn zoon de kop kostte. De letterlijke betekenis is, zoals je al zegt:” na mij komt de zondvloed”, maar de ware betekenis is dieper en voor meerdere uitleg vatbaar. Het betekend (t) of: ‘wanneer ik overlijd, zal alles instorten en chaos ontstaan, omdat ik de enige ben die de boel bij elkaar houdt”, of iets nog duisterders.” -blz.175-

De dood van mevrouw Westaway is de vijfde thriller van Ruth Ware, een internationale bestseller auteur. Maar ondanks dat wist dit boek mij niet echt te raken. Ja, het verhaal is leuk verzonnen, het leest wel okay weg en je vraagt je af en toe af hoe het af zal lopen, maar dat was het dan ook eigenlijk wel voor mij. Pas tegen het einde van het boek werd het verhaal pas echt spannend en bij een thriller verwacht ik toch heel eerlijk gezegd dat dat toch wel veel vaker voorkomt in het verhaal. Natuurlijk zaten er wel licht spannende stukjes tussendoor dat ik even zat van okay nou komt het misschien, maar nee de echte spanning kwam, wat ik al eerder zei, pas echt tegen het einde van het boek. Ook vond ik het erg jammer dat ik al vrij snel doorhad hoe het verhaal in elkaar zat en wie nou precies wat zou hebben gedaan, dat maakte het ook al een heel stuk minder leuk voor me. Al met al vond ik dit boek maar matigjes. Ik had er absoluut meer van verwacht. En ik vind het vervelend om te doen, maar ik kan niet anders dan er een 2 sterren beoordeling aan geven, hoe naar ik dat ook vind, maar het verhaal wist mij niet echt te grijpen en dat ‘op het puntje van de bank zitten van de spanning’ gevoel te geven. Maar ik weet zeker dat vele anderen dit boek echt wel kunnen waarderen en het wel heel erg goed zullen vinden, Ruth Ware is natuurlijk niets voor niets een internationale bestseller auteur geworden. Misschien was dit boek gewoon net de juiste niet voor mij, kan gebeuren. Het was leuk om een keer te lezen, maar daar blijft het voor mij dan ook bij.

Rating:                    🌟🌟

Bren de Wit