Review: Maanziek- Eva Linden

Uitgever:                            We Will Shoot

ISBN:                                   9789082750416

Uitvoering:                       paperback

Aantal pagina’s:              290

Uitgave:                            november 2016

Met dank aan het Selfpub Cafe, Shirley Pelikaan en Eva Linden voor het mogen lezen van dit recensie-exemplaar.

De zeventienjarige Mathis heeft het niet makkelijk, Naast de problemen met zijn vrienden en zijn liefje, heeft hij last van vreselijke, levensechte nachtmerries. Net op het moment dat hij niet meer weet wat echt is en wat niet, ontmoet hij een mysterieus meisje met een duister verleden. Ze verteld hem over de gevaren die er zijn in de wereld van ‘lucide dromen’.  Ondertussen raken de twee steeds meer verstrikt in een spel tussen goed en kwaad en verliezen ze hun grip op de werkelijkheid. Slagen ze erin om zichzelf te redden? Of is het allemaal maar… een droom?

“Voor al jullie dappere dekknechten is er maar een voorwaarde die jullie moeten naleven’, vervolgt de stem. ‘En die regel is dat degene die zich het langste weet staande te houden, de wedstrijd wint.”

Maanziek wat vond ik ervan, tsja ik ga me met mijn mening misschien niet geliefd maken, maar dat is niet anders. Mij is gevraagd een eerlijke recensie te schrijven, nu doe ik dat sowieso altijd al, maar op momenten als deze is dat soms gewoon wat moeilijk omdat je ook niemand voor het hoofd wilt stoten. Ik vond het boek namelijk niets, heb het meerdere malen aan de kant gelegd, omdat ik er niet door kwam en ik het boek een eerlijke kans wou geven, maar het verhaal wist me niet te raken. Ik vond het continue wisselen van nachtmerrie in en uit heel erg verwarrend, waardoor het voor mij persoonlijk absoluut niet lekker weg las. Ook vond ik een aantal dingen erg ver gezocht, ik weet het, het is fantasy en ik ben een echte fantasy fan en ik weet dan ook echt wel dat in dit genre dingen kunnen gebeuren die je aan de fantasie moet overlaten, maar bij sommige dingen in het verhaal was het zo ongeloofwaardig dat het mij totaal niet wist vast te houden. Het verhaal op zich is echt wel  leuk bedacht, maar daar houdt het voor mij dan ook op. Jammer, want natuurlijk had ik het veel leuker gevonden om een positieve en leuke recensie te schrijven, maar jammer genoeg kan dat niet altijd. En dit is dan zo’n moment dat je als blogger even zoiets hebt van, hè bah… niet leuk om dit te moeten doen. Maar omdat ik het boek persoonlijk niets vind wil het natuurlijk niet zeggen dat anderen dat niet vinden, want ik heb genoeg recensies gezien die juist heel erg positief zijn over dit boek, ik kan alleen die mening niet met ze delen. En ik weet zeker dat er echt meerdere lezers zullen zijn die dan ook echt zullen genieten van dit verhaal en het wel heerlijk vinden en die lezers wens ik dan natuurlijk ook heel erg veel leesplezier 🙂

“Soms wou ik dat het leven een computergame was, dat je dingen gewoon opnieuw kon doen als je ze verkeerd had gedaan…” -blz.71-

Omdat ik het boek maar amper door ben gekomen vind ik het dan ook niet eerlijk om hier een cijfer aan te verbinden. Persoonlijk is het gewoon absoluut niet mijn soort boek, kan gebeuren. Maar ik geef pas een cijfer als ik een boek daadwerkelijk echt heb kunnen uitlezen. Ik hoop dat iedereen dit kan begrijpen. Het is niet zo dat ik bij een boek wat ik slecht vind geen cijfer geef, maar dan moet ik dat boek wel hebben kunnen uitlezen. En er niet zo vaak in zijn vastgelopen en weg hebben moeten leggen dat ik het uiteindelijk niet volledig heb kunnen uitlezen voor mijn gevoel. Vandaar dan ook deze beslissing 🙂