Review: Klikspaan

Titel : Klikspaan
Auteur : M.J. Arlidge
Genre : Thriller
Uitgeverij : Boekerij.nl
Rating : 🌟🌟🌟½

“De uitgeputte brandweerman wierp haar een vernietigende blik toe. ‘Drie grote branden op één avond. Die allemaal binnen een uur van elkaar zijn begonnen. Dit was geen ongeluk’. Hij keek haar strak aan.’ Iemand denkt dat-ie lollig is.”
– blz.15-

Southampton ligt onder vuur, letterlijk onder vuur. In vierentwintig uur tijd hebben er twee reeksen branden gewoed, zes branden in totaal. Dit met twee doden en meerdere zwaar gewonden als gevolg. Gaat dit nog wel om alleen een pyromaan of zit hier meer achter? De aanvallen van de dader zijn vastberaden, nauwkeurig en zijn zeer goed georganiseerd. Dit baart Helen Grace ernstige zorgen. Het is alsof iemand Southampton volledig wil verwoesten.

Helen Grace staat onder grote druk. Zij en haar team doen onderzoek in de rokende puinhopen van de stad. Ze moeten deze gestoorde gek zo snel mogelijk te pakken zien te krijgen, voor hij nog meer schade en doden aanricht. Wie is deze pyromaan? En wat is zijn exacte doel? Waarom kiest hij exact deze doelwitten, wat hebben zij met elkaar gemeen, of juist niet?

Zoals we al in voorgaande boeken in deze reeks hebben kunnen lezen vind Helen haar rust in de wereld van de BDSM. Ze is weggegaan bij haar vorige meester omdat hij gevoelens voor haar kreeg. Helen mist hem nog steeds, want wat was hij goed, maar die gevoelens kan ze er absoluut niet bij gebruiken denkt ze. In dit boek heeft ze een nieuwe meester gevonden, met de absurde naam ( Helen haar woorden, al ben ik het er absoluut mee eens hoor ), Max Paine. Maar heeft ze hier wel goed aan gedaan?

“Ze slaagde er maar niet in de vertrouwde gevoelens van wanhoop kwijt te raken. Kwam dit omdat Max nieuw was? Doordat ze zich niet op haar gemak voelde in zijn aanwezigheid? Er zat een scherp randje aan vanavond, dat was een feit. ”
– blz.251-

Één fout kan het einde van Helen’s carrière betekenen en in steeds meer gebouwen breken er branden uit. De pyromaan moet gestopt worden! Maar ondertussen moet Helen ook haar eigen demonen zien te verslaan… Gaat dit allemaal wel lukken?

M.J. Arlidge heeft een vlotte schrijfstijl, dit zorgt er altijd voor dat je een lekker leestempo aan kunt houden en de boeken heerlijk rap weglezen. De korte hoofdstukken kan ik nog steeds niet aan wennen, het is nou ook weer niet bijster storend maar van mij hadden ze absoluut langer gemogen. Al was het alleen maar om de zin “just one more chapter” echt even tot leven te kunnen brengen, want met deze korte hoofdstukken gaat dat wel heel easy. Voor het verhaal zijn ze dan ook echt niet nodig. Waar het verhaal voor mij eerst wat saai, niet bepaald spannend en minder heftig als bij M.J. Arlidge voorgaande boeken voorkwam, eindigde het gelukkig toch zeker heel erg sterk en zijn de plottwists zeer goed in elkaar gezet. Vanaf ongeveer de helft van het verhaal werd het dan toch steeds lastiger het boek weg te leggen. Persoonlijk vind ik dit het mindere boek in de reeks, dit kan er ook absoluut mee te maken hebben dat ik niets heb met brand en pyromanen natuurlijk, maar ook zeker met de andere minpunten. Vandaar dat ik dit boek dan ook 3½ ster geef. Maar ik ga zeker verder lezen in deze reeks, want hij is gewoon echt wel goed! En ik wil ook weten hoe het Helen en haar team verder vergaat.

Klikspaan is een perfect boek voor de thriller liefhebbers. Hou je van verhalen over pyromanen dan moet je vooral dit boek lezen, het zal je zeker verbaasd doen staan, het zit echt wel goed in elkaar. En natuurlijk hoort dit boek absoluut thuis in de collectie van de M.J. Arlidge fans.