Review: De Kunst van Kerstmis

Auteur : Jane Lovering
Uitgever : Dutch Venture Publishing
Genre : kort romantisch kerstverhaal
Rating : 🌟🌟🌟
Over het verhaal/boek:
Het verhaal is geschreven in de “ik” vorm vanuit Harriët’s oogpunt.
Achttien maanden geleden verloor Harriët haar man Jonno, hij overleed aan een hartaanval. Ze zijn 11 jaar samen geweest. Het verdriet en het gemis valt Harriët erg zwaar, het verscheurt haar van binnen. Ze weet dat ze verder moet maar weet niet goed hoe. Stukje bij beetje probeert ze weer grip op haar leven te krijgen, ze besluit dan ook om dit jaar weer Kerstmis te gaan vieren en gaat aan de slag de boom op te tuigen, hoe moeilijk dat haar ook valt, ze zet wel door.
Op zolder waar Jonno de kerstboom altijd opborg stuit ze op allerlei boxen vol stripboeken, een van Jonno’s vele verzamelingen. Ze neemt een paar van de bladen mee naar beneden en begint te lezen in de serie ” Corinthia and the Bear”. Harriët heeft zelf niks met stripboeken en neemt contact op met een stripwinkeleigenaar uit de buurt, Kell Foxton. Ze maken een afspraak dat hij komt kijken naar wat ze heeft liggen en wat de serie eventueel waard is als ze hem wil verkopen. Toch leest Harriët nog wat verder in het blad en begint haar interesse voor het hoofdpersonage gewekt te worden.
De volgende dag komt Kell Foxton langs, vanaf hier zal Harriët’s leven een totaal andere wending gaan nemen. Was Jonno wel de echtgenoot wie zij dacht dat hij was. Samen met Kell en zijn hond Frodo gaan ze op onderzoek uit. Eerder heeft ze het gevoel niet verder te kunnen met haar nieuwe leven.
– Harriët- ” Het leven is ingewikkeld,’ hoorde ik mezelf tegen hem zeggen. ‘En nu is het nog ingewikkelder dan ooit en ik realiseer me dat ik niet zeker weet of ik je ooit wel echt goed gekend heb”. – blz.47-

Mijn mening:
Ondanks dat ik zelf geen groot fan ben van de echte romantische verhalen heeft dit korte verhaal me niet teleurgesteld. Ik vond het eerlijk waar best leuk en goed in elkaar zitten. Op een paar grove spelfoutjes in de tekst na was ’t dan ook echt wel een leuk boekje om zo voor de kerstdagen te lezen :). Het verhaal leest best rap weg en ik kon me goed verplaatsen in het verhaal. Het is een dunne novelle, maar absoluut de moeite waard om te gaan lezen. Lekker voor tussendoor, onderweg, als je even geen zin hebt in een lang verhaal of je hebt gewoon even je dosis romantiek nodig zo voor de feestdagen. 🙂
Ik raad “De Kunst van Kerstmis” zeker aan aan de lezers die gek zijn op romantische verhalen en dol zijn op kerst, het boekje is het echt waard.

2 gedachtes over “Review: De Kunst van Kerstmis

Bren! I did it! This time up popped the box to click on & translate! I read your review of “The Art of Christmas” novella & it was wonderful!!! It is a nice romantic story of Harriet’s love for Jonno despite her sorry over his death. Her love is kindled through Jonno’s comic book collection in the attic when she goes there to decorate a Christmas tree for the first time since she lost Jonno. –So loving! Good job, Bren!!! Phil